Tangerine (2015)

Recensie Tangerine CinemagazineRegie: Sean Baker | 88 minuten | komedie, misdaad | Acteurs: Kitana Kiki Rodriguez, Mya Taylor, Karren Karagulian, Mickey O’Hagan, James Ransone, Alla Tumanian, Luiza Nersisyan, Arsen Grigoryan, Ian Edwards, Clu Gulager, Ana Foxx, Scott Krinsky, Chelcie Lynn, Shih-Ching Tsou, Johs Sussman, Julie Cummings, Jason Stuart

Filmmaker Sean Baker is bekend van het veelgeprezen ‘The Florida Project’ (2017) met Willem Dafoe (Dafoe kreeg een Oscarnominatie voor de rol). Eigenlijk wilde hij die film al veel eerder maken, maar kreeg toen de financiering niet rond. Daarom is hij noodgedwongen begonnen aan de low-budget productie ‘Tangerine’. Dat alles volledig is gefilmd op een iPhone 5s is er niet aan af te zien, vooral dankzij Bakers oog voor prachtige, kleurrijke widescreen shots.

We maken kennis met transgender prostituees en beste vriendinnen Sin-Dee (zeer overtuigend gespeeld door Kitana Kiki Rodriguez) en Alexandra (Mya Taylor). Wanneer Sin-Dee van Alexandra hoort dat haar vriend en pooier vreemd is gegaan terwijl zij in de gevangenis zat, kamt ze de straten van Los Angeles af op zoek naar Chester en “that bitch”. Met tegenzin gaat Alexandra mee, maar besluit al snel dat ze zich beter kan voorbereiden op haar zangoptreden later die dag. Ook volgen we ondertussen vader en familieman Razmik, een taxichauffeur die stiekem de straathoeken afspeurt op zoek naar prostituees als Sin-Dee en Alexandra.

De verhaallijnen kruisen elkaar zo nu en dan tot ze uiteindelijk allemaal bij elkaar komen in een troosteloze donuttent van waaruit Chester zijn pooierzaken doet. Deze scène is in een heleboel opzichten een optelsom van alle drama, maar weet dan – zonder uit de bocht te vliegen – ‘Tangerine’ te eindigen met het meest ontroerende en oprechte moment uit de film. Nadat hun vriendschap een flinke deuk heeft opgelopen, maakt Alexandra het weer goed door haar pruik aan Sin-Dee te geven nadat een stel dronken gasten Sin-Dee’s pruik ondraagbaar hebben gemaakt. Dit oprechte en gevoelige moment doet je als kijker beseffen dat de sterke en flamboyante personages maar al te realistische portretten zijn, die een harde realiteit weerspiegelen.

‘Tangerine’ is een energieke en kleurrijke film, maar vertelt een triest en zorgwekkend verhaal. Sin-Dee, Alexandra en de ogenschijnlijke grote aantallen prostituees in LA leiden een uitzichtloos bestaan. Zonder ze te veroordelen weet Baker deze subcultuur in de stad van glitter and glamour haarfijn vast te leggen. De film is een rauwe ‘slice of life’ en verveelt geen moment; door de acteerprestaties en onderlinge chemie van Rodrigues en Taylor leef je mee met elke lach én elke traan.

Julia van Berlo

Bioscooprelease: 2 augustus 2018 (in het kader van Previously Unreleased)