Tara Road (2005)

Regie: Gillies MacKinnon | 100 minuten | drama | Acteurs: Andie MacDowell, Olivia Williams, Stephen Rea, Brenda Fricker, Jean-Marc Barr, Sarah Bolger, Eileen Colgan, Alan Devlin, Jia Francis, Bronagh Gallagher, Iain Glen, James Herrick, Maria Doyle Kennedy, Heike Makatsch, Mac McDonald, Sean Power, Ruby Wax, August Zirner

Hoewel het bij ‘Tara Road’ gaat om een verfilming van een boek van een succesvolle schrijfster, lijkt het verhaal vooral op een mooie uitwerking van het televisiethema: Jouw vrouw, Mijn vrouw. Hoewel de hoofdpersonen in het filmverhaal niet met dat uitgangspunt van huis ruilen, stappen ze wel in elkaars leven. En daar vinden ze beiden net datgene wat ze nodig hebben. Hierdoor wordt het mogelijk om het eigen leven van afstand nog eens opnieuw te beoordelen, en nieuwe keuzes te maken.

‘Tara Road’ start op het moment dat de twee vrouwen geconfronteerd worden met een breuk in hun relatie. De Amerikaanse Marilyn wil graag een poosje naar Ierland en onverwacht komt ze in contact met de Ierse Ria. Ze besluiten voor enkele maanden van huis te ruilen. Dit wordt op een mooie, aangrijpende manier in beeld gebracht. Het is dan ook jammer dat na de ruil van huizen het geheel verzandt in een melodrama. Zelfs de zeer goed spelende Andy MacDowell en Olivia Williams kunnen hierin geen verandering brengen.

Het drama is voorspelbaar en zwaarder dan nodig aangezet. Om de film wat luchtiger te maken zijn er wat humoristische momenten in gebracht. Dit is echter zo geforceerd gedaan, met zelfs een overdreven gemonteerd lachkoor, dat dit de juiste uitwerking mist. Desondanks is ‘Tara Road’, zeker voor vrouwen die graag een herkenbaar drama zien, geen vervelende film om naar te kijken. Het leven van de personages is voldoende interessant en er zijn een paar leuke typetjes toegevoegd. Daarbij is het leuk om te kijken naar de verschillende levensstijlen van de vrouwen en ook naar de culturele verschillen tussen het leven in Ierland en Amerika. De film beoogt een feel-good-movie te zijn, maar dit komt niet goed tot zijn recht. Echter, in het slot van de film komen de vrouwen alsnog zo goed voor zichzelf op, dat ‘Tara Road’ toch nog een prima gevoel voor de kijker weet te creëren.

Sharon Vonk

Bioscooprelease: 29 juni 2006