Tarzan II (2005)

Regie: Brian Smith | 68 minuten | animatie, familie, avontuur | Originele stemmencast: Glenn Close, George Carlin, Brad Garrett, Estelle Harris, Lance Henriksen, Ron Perlman, Harrison Chad, Brenda Grate, Harrison Fahn

‘Tarzan 2’ is, zoals je zou verwachten, niet een vervolg op de originele Disney Tarzan film, maar een ‘midquel’. Het vult het gat van een deel van de eerste film op. In de eerste film groeit Tarzan namelijk binnen luttele seconden op tot de sterke volwassen man die hij is, maar wat er in zijn jeugd is gebeurd wordt aan de verbeelding van de kijkers overgelaten. Nu wordt een deel van zijn jeugd verteld in deze nieuwe film die de theaters niet haalt, maar rechtstreeks op dvd wordt uitgebracht.

Gelukkig is dit niet een afgeraffelde produktie. De grafische vormgeving is uitmuntend, de details van de jungle zijn prachtig weergegeven en het is te zien dat de makers met liefde èn respect voor het publiek deze film gemaakt hebben. Er worden een aantal nieuwe karakters geïntroduceerd, waaronder het monster Zugor, Mama Gunda, een gorilla met haar twee (wel iets irritante) zoons (de domme Uto en de gewelddadige Kago), maar ook vertrouwde personages als Kala, Kerchak en natuurlijk de vriendjes Terk en Tantor zijn van de partij. Het verhaal is niet bijzonder, maar leuk genoeg voor een uurtje pret voor kinderen. Ook aan hun ouders is gedacht, de film bevat  zoals gezegd een paar grappige karakters en leuke humor. De stemmen zijn perfect gecast, vooral George Carlin als Zugor en Estelle Harris (de moeder van George uit ‘Seinfeld’) zijn erg goed. De scène waarin Tarzan een aantal dieren imiteert om erachter te komen wat voor een dier hij nu eigenlijk is, omdat hij geen aap kan zijn (hij heeft immers geen haren op zijn armen), is erg vermakelijk.

De muziek van Phil Collins is een prima aanvulling op de scènes waarin ze gebruikt worden, al blijft geen enkel nummer hangen als de film is afgelopen. Maar dat is ook geen must. Het nummer “Son of Man”, dat ook al in de eerste Tarzan film gebruikt werd, is opnieuw opgenomen. Het nummer “Who Am I” wordt gezongen door Tiffany Evans. De les die kinderen kunnen leren van deze film ‘je bent niet minder als een ander omdat je anders bent’ en ‘iedereen heeft vrienden en familie nodig’ zijn gelukkig niet op een ‘Cosby Show’ manier aanwezig. Al met al is deze nieuwe loot aan de Disney boom een waardige aanvulling en een must voor alle Tarzan- en Disney-fans!