Taxi 2 (2000)

Regie: Gérard Krawczyk | 85 minuten | actie, komedie | Acteurs: Samy Naceri, Frédéric Diefenthal, Marion Cotillard, Emma Sjöberg, Bernard Farcy, Jean-Christophe Bouvet, Frédérique Tirmont, Marc Faure, Hirata Haruhiko, Tsuyu Shimizu, Ko Suzuki, Yoshi Oida, Kentaro Yuji Yamashita, Hiro Uchiyama, Onochi Seietsu

Na het succes van ‘Taxi’ (1998) heeft Luc Besson met dezelfde formule het script voor de sequel, ‘Taxi 2′ (2000), geschreven. En ook nu heeft hij de regie aan een ander overgelaten. Gérard Krawczyk heeft de plaats van Gérard Pirès overgenomen in de regisseursstoel. Hij is geen onbekende want in het beginstadium van de opnames van het eerste deel heeft hij tijdelijk de regie in handen gehad omdat Gérard Pirès na een ongeluk niet kon filmen. Gérard Krawczyk is met de filmstijl dichtbij het origineel gebleven, waardoor de kijker snel in het verhaal zit.

De film bevat wederom veel actie en humor, die voor ‘Taxi’-begrippen op gebruikelijke wijze in een rap tempo aan de toeschouwer wordt voorgeschoteld. Het is niet noodzakelijk om eerst ‘Taxi’ gezien te hebben alvorens je deze film gaat kijken, maar gezien het aantal verwijzingen is het wel leuker. Zo rijden de boeven bijvoorbeeld weer in een rode Mercedes en wordt de antiterreurauto Cobra genoemd. Dit is een verwijzing naar de naam van een operatie in het eerste deel.

De hoofdrolspelers uit het eerste deel keren allemaal terug. De screentime is ook op dezelfde wijze verdeeld. Nog steeds staan Daniel en Emilien in het middelpunt en figureert de rest daar mooi omheen. De enige uitzondering hierop is Commissaire Gilbert. De makers hebben er goed aan gedaan om dit karakter uit te breiden. Wat betreft de overige personages is het de vraag of dat zo door kan gaan. Op deze wijze zal er geen diepgang plaatsvinden en blijven de personages vlak. Zo lenen de karakters van Petra en Lilly Bertineau (vriendinnen van de hoofdrolspelers) zich bij uitstek voor verdere ontwikkeling.

‘Taxi 2′ is verder een strijd tussen Frankrijk en Japan die natuurlijk in het voordeel van de Fransen wordt beslecht. Nadat de Duitsers het onderspit moesten delven in deel één zijn nu de Japanners aan de beurt. Het is een ware dollemansrit door de straten van Marseille en Parijs geworden, waarbij gelukkig niet gekeken wordt op een deukje meer of minder. Voor de liefhebber van actie en komedie is het op en top genieten van deze taxirit. Anderen zullen het moeten doen met het kotszakje. Na het zien van de film weet je deze wel te vinden.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 18 januari 2001