Te doy mis ojos-Take My Eyes (2003)

Regie: Icíar Bollaín | 109 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Laia Marull, Luis Tosar, Candela Peña, Rosa María Sardà, Nicolás Fernández Luna

‘Te doy mis ojos’ is een ontroerend simpele, maar tegelijkertijd nauwkeurige ontmaskering van het huwelijk van de weerloze Pilar en de incommunicatieve Antonio, die zijn zelfhaat op zijn vrouw botviert. Het harde gegeven van twee mensen die tot elkaar lijken te zijn veroordeeld wordt door regisseuse Icíar Bollaín realistisch en zonder oordelen neergezet; er is moed voor nodig om huiselijk geweld zo in beeld te brengen, want de dubbelzinnige zwartheid van het gegeven is controversieel. In films komt de dader er meestal maar bekaaid van af en het slachtoffer is vaak niet meer dan speelbal van de fysieke verhoudingen tussen man en vrouw. Niet dat zijn schuld er ook maar een greintje minder van wordt, maar de onderdanige adorering van Pilar voor haar man maakt het er niet gemakkelijker op  haar naïeve verliefdheid voor de onbeholpen reus is met een stel oorbellen weer op de rails. Er is veel voor nodig om haar op andere gedachten te brengen en dat is een interessant gegeven in de film. We zien de strijd van een vrouw die een verleden heeft, maar nog geen toekomst. Ze kan het leven niet in eigen hand nemen en roept daarmee nieuw onheil over zichzelf af.

Het leed is te echt en te lelijk om de realiteit te ontstijgen. Pilar keert terug bij haar man, die oprechte pogingen lijkt te doen een ander mens te worden. Wie anders kijkt zou echter ook een opportunist zonder levenskracht kunnen zien, die alle goede bedoelingen bij het binnenhalen van de buit weer overboord zet. Tegelijkertijd zien we een kwetsbare vrouw die smelt voor dominantie, waardoor haar liefde afhankelijk is van het gevaar.

Het zijn dit soort subtiliteiten die van ‘Te doy mis ojos’ een geloofwaardige film maken, want de valkuilen voor clichés zijn groot en worden vooral in het begin maar ternauwernood omzeild. Het acteerwerk is uitmuntend, wat resulteerde in acteursprijzen voor Laia Marull (Pilar) en Luis Tosar (Antonio) op het afgelopen filmfestival van San Sebastian en eigenlijk kan daar een griffel bij voor de jonge Nicolás Fernández Luna (Juan). Let ook op de mooie plaatjes van de stad Toledo (een waar winters paradijs) en Pilars fascinerende uitleg van beroemde schilderijen.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 10 juni 2004