Ted & de schat van de mummie – Las aventuras de Tadeo Jones (2012)

Regie: Enrique Gato | 92 minuten | animatie, avontuur, komedie, familie | Nederlandse stemmencast: Jan Kooijman, Jandino Asporaat, Keet!

Schatzoeker Ted Jones (ingesproken door Jan Kooijman) van vijf heeft een droom. Hij moet en zal later een echte archeoloog worden. Zijn oma, die hem opvoedt, heeft het volste vertrouwen in hem, maar helaas blijken de sterren hem later niet gunstig gezind. Hij graaft wel voor zijn werk, maar niet naar schatten. Of althans, zijn baas vindt het niet zo leuk als hij weer eens de betonput in springt omdat hij een schat denkt te zien. Ted is namelijk bouwvakker geworden. Alle schatten die hij tijdens zijn werk vindt, brengt hij meteen naar het museum, waar hij al een goede band heeft opgebouwd met de professor. Elke keer blijken zijn schatten toch niet zo waardevol, maar bijvoorbeeld een gewoon colaflesje van vijf jaar oud.

Dan lijkt het lot voor hem te veranderen door een misverstand. Hij wordt aangezien voor de professor, die onderweg is naar een belangrijke archeologische opgravingsplek. De ontdekking van de eeuw zou daar worden gedaan, maar in plaats van de geleerde professor vertrekt de klunzige Ted. Het enige wat hij hoeft te doen, is een eeuwenoud tablet veilig op bestemming af te leveren. De tablet is de helft van een sleutel die tot een grote goudschat zal leiden.

Meteen al zijn er problemen. Ted is niet de enige die schatten op wil graven. Een Russische gangsterbende zit ook achter de waardevolle tabletten aan. Deze doet er alles aan om die in het bezit te krijgen. Gelukkig wordt Ted bijgestaan door de prachtige Sara (ingesproken door Keet!), die opvallend veel wegheeft van Lara Croft. Ook heeft hij veel hulp aan zijn hondje Jeff en een Angry Bird-achtige papegaai, die op hilarische wijze communiceert middels bordjes (“Laat me met rust!”). Ook de stereotypische Zuid-Amerikaan met een jas vol koopwaar staat de gelukszoeker bij.

De regie van ‘Ted en de schat van de mummie’ is van de handen van Enrique Gato, een Spanjaard die eigenlijk alleen bekend is van zijn eerdere korte Ted-films. Het is een razend spannend avontuur voor alle kleine archeoloogjes met veel grappige momenten. Ook voor de ouders is ‘Ted en de schat van de mummie’ leuk, hij zit namelijk vol met kleine verwijzingen en stiekeme grapjes die de kleinsten ontgaan. De camerabewegingen zijn erg dynamisch (soms een beetje te). De 3D voegt eigenlijk weinig toe in de film, maar de openingssequentie en aftiteling zijn erg leuk gedaan met een vlakkere en meer tekenachtige stijl.

Mirte Brethouwer

Bioscooprelease: 13 februari 2013
VOD-release: 28 augustus 2013