Ted & De magische smaragd – Tad the Lost Explorer and the Emerald Tablet (2022)

Recensie Ted & De magische smaragd CinemagazineRegie: Enrique Gato | 89 minuten | animatie, avontuur | Nederlandse stemmencast: Jan Kooijman, Reinder van der Naalt, Kirsten Fennis, Peggy Vrijens, Nurlaila Karim, Tara Hetharia, Levi van Kempen

Ted Stones heeft er altijd van gedroomd een archeoloog te worden, liefst eentje die vaak op avontuur gaat. Hij begon ooit als bouwvakker, maar het bloed kroop waar het niet gaan kan en gaandeweg maakte hij zijn droom waar. In de eerste animatiefilm rond deze getekende versie van Indiana Jones, ‘Ted & de schat van de mummie’ (2012), merkten we al dat hij vaak bij stom toeval een bijzondere ontdekking doet of voor een ander wordt aangezien en daarna de grootste avonturen beleeft. Ted is namelijk niet de handigste en stuntelt zich een weg door het leven. Desondanks heeft hij aardig wat bijzondere vondsten gedaan. Niet alleen in de eerste film, maar ook in de opvolger die de titel ‘Ted & het geheim van Koning Midas’ (2017) meekreeg. Running gag is daarbij dat het steeds maar op het nippertje goed afloopt en dat Ted daarom zelden openlijk met de eer mag strijken. Kortom: hij doet de wonderlijke vondsten, maar een ander mag ermee pronken óf het wordt in de doofpot gestopt. Nogal frustrerend. Ook in de derde film, ‘Ted & De magische smaragd’ (2022) verloopt het een en ander maar weinig soepeltjes voor onze avontuurlijke vriend.

Hoewel Ted hard zijn best doet, wordt hij nog steeds niet serieus genomen als archeoloog. Dat blijkt eens temeer als hij bij een opgraving per ongeluk in de jungle van Mexico (geen zorgen, het wordt uitgelegd!) het graf van een Egyptische farao ontdekt, maar het zijn collega’s zijn die met de eer gaan strijken. De vondst wordt geëxposeerd in een museum, maar als Ted stiekem de kist opent, komt er een vloek vrij die zijn vrienden Mummie, Jeff de hond en Belzoni de papegaai in gevaar brengt. Het avontuur brengt het viertal plus Teds vriendin, archeologe Sara Lavrov naar Egypte, waar onze held alle zeilen bij moet zetten om zijn vrienden te redden. De vloek van de farao is bijzonder krachtig en bovendien ligt er nog een tweede gevaar op de loer: Ted en zijn vrienden worden namelijk op de hielen gezeten door een wat al te ijverige – en ijdele! – geheim agent die van plan is hen in de boeien te slaan. Hoe redden ze zich hier nou weer uit?

De Spaanse makers van de reeks rond ‘Ted’ hebben goed gekeken naar avonturenfilms als ‘Indiana Jones’, maar lieten zich tevens inspireren door de ‘Night at the Museum’-films. In deze derde film stapelen de leuke ideeën zich op: van een spectaculaire achtervolging door de smalle straatjes van Parijs – inclusief een enerverende boottocht over de Seine – tot zandhappen tussen de piramides in de woestijnen van Egypte. Het ziet er allemaal even levendig uit. De animaties worden per film beter en doen weinig meer onder voor de gemiddelde Amerikaanse tekenfilm. Het verschil moet dan ook gemaakt worden met het verhaal, de humor en de personages. Het verhaal is wellicht wat standaard en voorspelbaar, maar de personages zijn charmant genoeg en met de grapdichtheid zit het wel snor. Zeker voor de jeugdige doelgroep valt er genoeg lolligs te beleven. Ted deelt tegenwoordig zijn appartement met de hyperactieve Mummie – dat had een film op zich kunnen worden! – en die heeft de lachers op zijn hand. Hoewel het idee dat hij van elk memorabel moment een selfie wil maken om te delen met zijn volgers wat uitgekauwd is, is Mummie op andere momenten hilarisch; de manier waarop hij bijvoorbeeld de Mona Lisa toetakelt is erg grappig. Mummie heeft als sidekick een beetje de rol van de hond en de papegaai overgenomen, die in deze derde film een bescheidener rol op zich nemen.

‘Ted & De magische smaragd’ is een prima film om met de kinderen te bekijken: er worden volop avonturen beleefd, maar de film vliegt nergens uit de bocht en is niet eng. Bovendien steken ze er als het goed is nog wat van op ook, want mummies, piramides, farao’s, hiërogliefen, zeldzame voorwerpen, archeologie en ontdekkingsreizen zijn natuurlijk hartstikke interessant en ook een beetje spannend. Maar ‘Ted & De magische smaragd’ is, net als zijn voorgangers, vooral erg grappig, zeker voor kinderen van pakweg zes tot en met twaalf jaar. Met de Nederlandse stemmen van onder anderen Jan Kooijman, Reinder van der Naalt, Levi van Kempen, Peggy Vrijens, Nurlaila Karim en Tara Hetharia.

Bioscooprelease: 24 augustus 2022