Teenage Paparazzo (2010)

Regie: Adrian Grenier | 90 minuten | documentaire

In 1960 verscheen de film ‘La Dolce Vita’ van Federico Fellini. De film leverde naast een Gouden Palm ook een term op die vandaag de dag veelvuldig gebruikt wordt in entertainmentland: ‘Paparazzo’. Het is de naam van de opdringerige persfotograaf in deze Italiaanse productie waar de hedendaagse roddelfotografie haar bijnaam aan te danken heeft, veelal minachtend verbasterd tot ‘Paparazzi’.  Nu, decennia later, duidt de naam van de beroemde persfotograaf uit ‘La Dolce Vita’ een levendige business aan waarin zich een voortdurende haat-liefdeverhouding afspeelt tussen celebraties en roddeljournalisten. In de documentaire ‘Teenage Paparazzo’ volgt Adrien Grenier (zelf bekend van de Amerikaanse hitserie “Entourage”) een wel heel bijzondere paparazzo. Het is de dertienjarige Austin Visschedyk die in zijn vrije tijd een riant zakcentje bijverdient met het vastleggen van beroemdheden op de gevoelige plaat.

Grenier legt al snel een fascinerende en sensationele wereld bloot waar lang niet alles is wat het lijkt. Achter de oppervlakkige wereld van de roddelfotografie gaan veelal schichtige, maar hardwerkende mensen schuil die slim inspelen op de gretige vraag van de consument. Gebukt onder hun slechte imago vertellen fotografen over hun vak. Met een objectief staaltje hoor- en wederhoorjournalistiek weet Grenier enkele zwart-wit vooroordelen te ontkrachten, de diepte in te gaan en toch de sensatie van het vak voortdurend door te laten sijpelen met real life actiescènes. Een grote toevoeging daarbij zijn de interviews met ‘slachtoffers’ als Paris Hilton, Matt Damon en Lindsay Lohan. Op nuchtere, zeer zelfreflecterende wijze brengt Grenier de verhalen van beide kanten in beeld en redeneert hij ook vanuit de psychologische behoefte van het grote publiek.

‘Teenage Paparazzo’ gaat verder dan een gewone documentaire over roddelfotografen. Het beschrijft de ontwikkeling van een jong jongetje die zijn ziel dreigt te verliezen in een volwassen waanwereld. Grenier benadert deze wereld met open vizier, zet zichzelf te kijk en weet door persoonlijke gesprekken de drijfveren van deze jonge paparazzo te achterhalen en hem misschien wel tegen zichzelf te beschermen. Met ‘Teenage Paparazzo’ kan met recht gesproken worden van een psychologische actie-docu. Geboren uit oprechte interesse vertelt deze documentaire de menselijke kant van een soms inhumane business. Met het toepasselijke nummer ‘Paparazzi’ is het uiteindelijk Lady Gaga die het laatste woord heeft.

Tjeerd Kooistra