Teigetjes Film – The Tigger Movie (2000)

Regie: Jun Falkenstein | 74 minuten | animatie, komedie, familie | Originele stemmencast: Jim Cummings, Nikita Hopkins, Ken Sansom, John Fiedler, Peter Cullen, Andre Stojka, Kath Soucie, Tom Attenborough, John Hurt, Frank Welker, Geoff Koch

Alle verhalen gaan over die malle ouwe beer,” moppert Teigetje in de kamer van Janneman Robinson tegen de voice-over. Gelukkig heeft deze sympathieke, vrolijke en vooral stuiterige figuur uit Winnie de Poehs vriendenkring daar wel een oplossing voor. T-korte ei-getje, zoals hij zijn naam spelt, is de enige in zijn soort en vindt dat hij eigenlijk wel een film verdient. En gelijk heeft ie: Teigetje is misschien nog wel interessanter dan die slome, honingverslaafde beer! Dus zo gezegd, zo gedaan en zo begint ‘Teigetjes film’, de eerste bioscoopfilm voor een bijfiguur van Winnie de Poeh die Disney uitbracht.

Iedereen in het Honderd Bunderbos is druk met de voorbereidingen voor de winter. Poeh telt zijn honingpotten, Knorretje is bezorgd om de hoeveelheid brandhout die hij op voorraad heeft en ook Kanga heeft het te druk om met Teigetje te gaan stuiteren. Roo daarentegen wil wel graag, maar dan is Teigetje al teleurgesteld afgedropen. Wanneer door Teigetjes toedoen het huis van Iejoor, dat al niet zo stevig is, geplet wordt onder een gigantische kei is vooral Konijn erg boos. Teigetje slaagt er overigens wel in de kei met zijn dubbeldikke dwarsgestreepte superstrakke stuit weg te stuiteren, maar nu heeft Iejoor nog steeds geen goed onderkomen voor de winter. Zonder vriendjes om mee te spelen, voelt Teigetje zich extra alleen. Roo wil hem opvrolijken en vraagt hem of hij geen familie heeft. Dat brengt de twee vriendjes bij Uil, die alles weet over stambomen. Teigetje besluit op zoek te gaan naar zijn letterlijke stamboom, maar tevergeefs. Ook Poeh, Iejoor en Knorretje helpen een handje met het zoeken naar Teigetjes familie, maar hoewel een poel kikkers even lijkt op verre familieleden, luidt de conclusie toch dat Teigetje de enige in zijn soort is. Roo voelt zich schuldig en bedenkt een plan. De vriendjes schrijven namens Teigetjes familie een brief. Echt helpen doet het niet, want ondanks dat Teigetje er erg blij mee is, verwacht hij nu ook dat zijn familie op bezoek komt. Dat is natuurlijk lastig als je een brief schrijft namens iemand die niet bestaat! Gelukkig heeft Roo ook hier een oplossing voor, maar of het allemaal uiteindelijk helpt?

‘Teigetjes film’ is dankzij de muziek vooral een vrolijke film, hoewel de zoektocht naar Teigetjes familie onze stuiterende vriend natuurlijk veel verdriet oplevert. Dat alles goed afloopt is een open deur; Teigetje komt er achter dat echte vrienden gewoon altijd voor je klaar staan of ze nu familie zijn of niet. Maar de liedjes zijn swingend en blijven nog wel even hangen in je hoofd. Minder leuk, maar wel erg Disney, is de door Broadway geïnspireerde sequentie waarin Teigetje fantaseert over een zeer uitgebreide Teigetjesfamilie. Verder zijn enkele scènes wel erg grappig, vooral voor de doelgroep natuurlijk, zoals de bijen die Poeh in slaapt zingt, de verkleedpartij en natuurlijk de dubbeldikke dwarsgestreepte superstrakke stuitles die Roo van Teigetje krijgt. De animaties zijn goed verzorgd en de makers zijn erin geslaagd trouw te blijven aan de originele Poeh-films.

Vooral jonge kinderen zullen zich prima vermaken met deze film en van een paar kijkbeurten meer of minder zullen de ouders ook niet slechter worden. Om de film teigertastisch te noemen is overdreven, noch zul je er ondersteboven gestuiterd van raken, maar je moet wel een grote negatieveling zijn wil je niet een ietsie pietsie vrolijker worden van deze goedbedoelende, hartverwarmende tekenfilm.

Bioscooprelease: 29 juni 2000