Tekken: Blood Vengeance (2011)

Regie: Yoichi Mori | 88 minuten | actie, animatie | Originele stemmencast: Isshin Chiba, Erik Scott Kimerer, Yuki Matsuoka, Amanda Céline Miller, Mamoru Miyano, Ryôtarô Okiayu, Maaya Sakamoto, Masanori Shinohara, Hidenari Ugaki, Cristina Valenzuela, Akeno Watanabe

Iedereen die wel een game uit de ‘Tekken’ reeks heeft gespeeld, is bekend met de waanzinnig mooie cutscènes (voor de leek: de tussenfilmpjes die meer van het verhaal van het computerspel in kwestie uit de doeken doen). Niet dat die filmpjes veel nut hadden – het draait hier tenslotte om een knokspel waar man-tegen-man gevechten centraal staan – maar oogstrelend waren ze wel. Ze benaderen het niveau van de ‘Final Fantasy’ serie en dat is een groot compliment. Nu is er dan eindelijk een volwaardige computeranimatiefilm rond de cast van de ‘Tekken’ franchise: ‘Tekken: Blood Vengeance’.

In ‘Tekken: Blood Vengeance’ draait het om de Chinese studente Ling Xiaoyu. Het meisje wordt door een schimmige organisatie gedwongen om te spioneren op een Japanse middelbare school. Op die plek zou een genetisch experiment plaatsvinden. De Chinese sluit vriendschap met de flamboyante Alissa, maar zij blijkt er een dubbele agenda op na te houden. Ondertussen vecht de Mishima-familie een eeuwenoude vete uit.

Voor een ‘ordinair’ vechtspel heeft ‘Tekken’ altijd een vrij diepe verhaallijn gehad. In elk spel werd weer een nieuw soaplijntje uitgelegd en kwam je mondjesmaat meer te weten over de onderlinge verhoudingen tussen de personages. Daarnaast krijg je de ingewikkelde familiegeschiedenis van de Mishima-clan te horen. Zonder voorkennis is deze animatiefilm amper te volgen (iets wat je over de in 2010 verschenen live action film van Dwight H. Little niet kon zeggen). Maakt dat wat uit? Mwa… Niet echt. Als je je open stelt voor een zwik bizarre figuren en onmogelijke actiescènes valt er genoeg te genieten.

‘Tekken: Blood Vengeance’ zit tot de nok toe vol met spectaculaire geweldsscènes, fantasierijke personages en bikkelharde gevechten. De animatie ziet er overtuigend uit (al oogt de lipsync niet natuurlijk) en de makers benutten alle mogelijkheden van het genre ten volle. De actie is volledig over de top en de stunts zien er even indrukwekkend als onmogelijk uit (denk dan aan over water crossende pandaberen, mensen die in demonen veranderen en schattige meisjes die kettingzagen uit hun armen toveren). ‘Tekken’ is zo Japans als sake en dat levert even hilarische als groteske situaties op.

Fans van de franchise moeten deze film zeker checken. De nieuwe personages die hun opwachting maken, verschijnen binnenkort ook in de games. Daarnaast is het tof om je digitale helden op het grote scherm te zien schitteren. De actie ziet er oogstrelend vet uit en de film heeft een hoog tempo, zodat ‘Tekken: Blood Vengeance’ nooit inzakt. Dit is popcornvermaak voor ‘Tekken’ fanaten en animeniacs.