Tel Aviv on Fire (2018)

Recensie Tel Aviv on Fire CinemagazineRegie: Sameh Zoabi | 100 minuten | komedie, drama | Acteurs: Kais Nashif, Lubna Azabal, Yaniv Biton, Nadim Sawalha, Maisa Abd Elhadi, Yousef ‘Joe’ Sweid, Salim Daw, Amer Hlehel, Ashraf Farah, Laëtitia Eïdo, Mahmoud Shawahdeh, Thuraya Younes

Films die een zwaar onderwerp uit de geschiedenis op een luchtige manier behandelen worden er al jaren gemaakt. De betrokkenen krijgen geheid kritiek te verduren, want je kunt nu eenmaal niet iedereen tevreden stellen. Taika Waititi deed het met ‘Jojo Rabbit’, van Roberto Benigni’s ‘La vita è bella’ worden nog steeds mensen boos en zelfs voor de Tweede Wereldoorlog in de geschiedenisboeken stond kwam Charlie Chaplin al met ‘The Great Dictator’. Dus waarom kan er geen grappige film over het Palestijns-Israëlische conflict gemaakt worden, moet Sameh Zoabi gedacht hebben. ‘Tel Aviv on Fire’ zal niet het bereik hebben van eerder genoemde voorbeelden, maar is best een aardige satire.

Salam (Kais Nashif) heeft nog niet veel bereikt in het leven. Hij mag zijn handen dan ook dichtknijpen met het baantje dat hij dankzij zijn oom, producer bij de zowel bij Israeliërs als Palestijnen populaire tv-soapserie “Tel Aviv on Fire”, heeft gekregen. De Palestijnse serie speelt zich af vóór de Zesdaagse oorlog in 1967 en gaat over de femme fatale-achtige spionne Manal/Rachel (Lubna Azabal) die de Israëlische militaire commandant Yehuda (Yousef Sweid) moet zien te verleiden. Salam is aangenomen als taalcoach. Aanvankelijk moet hij de uitspraak van de oorspronkelijk Franse actrice Tala verbeteren waar nodig. Wanneer Yehuda Rachel met haar uiterlijk complimenteert, zegt hij dat ze er ‘explosief’ uitziet, maar volgens Salam zou een man dat nóóit zeggen van, laat staan tegen een vrouw. Tala – de internationale ster van de serie – is het met Salam eens, wat uiteindelijk resulteert in het ontslag van een van de scenarioschrijvers.

Om op zijn werk in de studio in Ramallah te komen moet Salam dagelijks langs een van de Israëlische checkpoints. Als hij na zijn eerste dag op de set daar aangehouden wordt, raakt hij in gesprek met commandant Assi Tzur (Yaniv Biton). Door een misverstand, of eigenlijk bluf van Salams kant, denkt deze Assi dat Salam dé schrijver van de serie is. Omdat Assi’s vrouw één van de vele fans is van “Tel Aviv on Fire” – en het huwelijk wel een oppepper kan gebruiken – probeert Assi zijn mening over de verhaallijnen aan de man te brengen. Zo probeert hij indruk te maken op zijn vrouw. Salam geeft alles één op één door en haalt daarmee onverwacht succes op de set. Hij krijgt promotie, maar natuurlijk is hij helemaal niet opgewassen tegen die enorme verantwoordelijkheid.

Het is een satire, dus vanzelfsprekend zijn de situaties in ‘Tel Aviv on Fire’ uitvergroot. Er zal geen tv-productie zijn waar een schrijver die nog geen fatsoenlijke begroeting tussen een man en een vrouw op papier krijgt, ineens zo’n droombaan in de schoot geworpen krijgt, zeker niet als er al talenten op de set rondlopen. Salam krijgt het begrijpelijkerwijs steeds moeilijker, omdat er door hem een bepaalde compromis gevonden moet worden: kiest de spionne voor haar Israëlische Yehuda of valt ze toch voor de ‘terrorist’ Marwan (Ashraf Farah)?

‘Tel Aviv on Fire’ bevat een goed idee, maar dit wordt verpakt in een te lang uitgesponnen verhaal. De romance tussen Salam en zijn ex-vriendin Mariam (Maïsa Abd Elhadi), die hij eigenlijk weer terugwil na haar eerst bruut afgewezen te hebben (iets met vissen in de Dode Zee), had wel achterwege kunnen blijven. Salams strubbelingen op het werk herhalen zichzelf, begrijpelijk dat het scenario daarom wat opgevuld werd, maar dit subplotje komt niet echt uit de verf, hoe charmant Maïsa Abd Elhadi ook is. Het gewicht dat deze film in de schaal wil leggen is ook minder dan gehoopt; uiteindelijk heeft ‘Tel Aviv on Fire’ niet veel toe te voegen aan het serieuze onderwerp, anders dan wat luchtigheid. Maar dat was wellicht ook de bedoeling, niet meer en niet minder.

Speciale vertoning: IFFR 2019
Bioscooprelease: 25 juli 2019