Tender Son – The Frankenstein Project – Szelíd teremtés – A Frankenstein-terv (2010)

Regie: Kornél Mundruczó | 105 minuten | drama | Acteurs: Rudolf Frecska, Lili Monori, Kornél Mundruczó, Kitty Csíkos, Miklós Székely B., Diána Kiss, Natasa Stork, Ági Margittay, Kata Wéber, Sándor Terhes, Éva Szigeti, Dániel Seemann, László Munkácsy, Ferenc Gesztáler, Ferenc Szilágyi

Voor u als horrorhater afhaakt vanwege de ‘Frankenstein’ in de titel: even verder lezen. Deze Hongaarse film is geen angstaanjagende slasher, waarin de ene na de andere acteur op gruwelijke wijze het loodje legt. Integendeel: hoewel er wel in gemoord wordt, is ‘Tender Son –The Frankenstein Project’ eerder een contemplatief drama, waarin –geïnspireerd door Mary Shelleys klassieke vertelling – een poging wordt gedaan om uit te zoeken bij wie de verantwoordelijkheid voor misdaden nu eigenlijk ligt: bij de pleger of bij de ouders.

De allesverbindende factor in ‘Tender Son – The Frankenstein Project’ is de moeder; zij is degene die met alle in de film voorkomende personages een band heeft. De spil van het verhaal is de zoon, Rudi. De vader is Viktor (een rol van de regisseur zelf), regisseur/theatermaker van beroep en met hem begint de film. Voor zijn nieuwe film zoekt hij een onervaren acteur. In de enige grappige scène die dit drama telt, vraagt hij kandidaten die auditie voor de rol doen te huilen. Dan stapt er een jongeman van een jaar of achttien, negentien het gebouw binnen. De regisseur is direct geïntrigeerd door zijn stoïcijnse blik en onverschillige houding. Hij laat hem, onbegrijpelijk, na enige mislukte testen, alleen met de potentiële actrice voor zijn film en geeft hem de opdracht zijn eigen auditie te filmen. Dat loopt verkeerd af. Rudi, niet bij machte enige vorm van intimiteit te tolereren, heeft het meisje gewurgd en is door het open raam gevlucht. Vanaf dat moment is het feit dat Viktor regisseur is, niet meer belangrijk en draait het alleen nog maar om Rudi, zijn destructieve karakter, maar ook zijn hunkering naar een ‘normaal’ leven, met ouders en een echtgenote, die hij in Magda, de pleegdochter van zijn moeder, gevonden lijkt te hebben.

Kornél Mundruczó, die eerder indruk maakte mat ‘Delta’ slaat in ‘Tender Son – The Frankenstein Project’ de plank een beetje mis. Jammer, want de premisse is zeker interessant. Net als in de voorganger gaat het hier ook om het aanhalen van oude familiebanden, maar waar Mundruczó met ‘Delta’ de kijker wist te raken, blijft deze film erg koel en afstandelijk. De kijker krijgt maar geen vat op de karakters. Dat Rudi zo’n ongrijpbaar figuur is, is niet zo verwonderlijk en daar zou je nog makkelijk overheen kunnen stappen. Echter ook Viktors personage gaat, ondanks dat de regisseur wel wat summiere achtergrondinformatie geeft, nauwelijks leven, om nog maar te zwijgen van de moeder en Magda, het meisje van Rudi’s dromen. De kijker kan daarom moeilijk meegaan in de gebeurtenissen in de film, die soms op het mallotige af zijn. De reacties van de betrokkenen doen meermaals gekunsteld aan.

Wel goed gedaan is de unheimische sfeer: de hele film is zwanger van de onheil die komt. Ondanks het trage karakter van de film is het nergens saai en zeker niet voorspelbaar. Ook visueel is ‘Tender Son – The Frankenstein Project’ om door een ringetje te halen. Het vervallen en verlaten gebouw is een fotogenieke setting (die overigens ook in een horrorfilm niet zou misstaan). Deze bijzondere locatie wordt door de cameraman ten volste benut en in al zijn vergane glorie getoond. En met de scènes in de sneeuw is het natuurlijk makkelijk scoren. Alle positieve punten verhullen echter niet dat ‘Tender Son – The Frankenstein Project’ geen diepe indruk achter zal laten bij de kijker: daarvoor is het te lastig om emotionele binding te krijgen en is de boodschap te ver weggestopt in mooie, maar te uitgedachte, plaatjes.

Bioscooprelease: 3 maart 2011