Teresa Venerdì (1941)

Regie: Vittorio De Sica | 92 minuten | komedie | Acteurs: Vittorio De Sica, Adriana Benetti, Irasema Dilián, Guglielmo Barnabò, Olga Vittoria Gentilli, Anna Magnani, Elvira Betrone, Giuditta Rissone, Virgilio Riento, Annibale Betrone, Nico Pepe, Clara Auteri Pepe, Zaira La Fratta, Alessandra Adari, Lina Marengo    

Als ‘Teresa Venerdi’ niet door de wereldberoemde Vittorio De Sica was geregisseerd, dan was deze film waarschijnlijk allang vergeten. Het verhaaltje van ‘Teresa Venerdi’ heeft namelijk niet veel om het lijf. Zoals een typische doktersroman betaamd wordt het onschuldige weesmeisje Teresa Venerdi (Adriana Benetti) verliefd op de playboy, il dottore Pietro Vignali – gespeeld door Vittorio De Sica – en mondt deze verliefdheid uiteindelijk uit in een relatie. Het moet echter gezegd worden dat De Sica de aandacht vast weet te houden met zijn kluchtachtige komedie. ‘Teresa Venerdi’ is met name een interessante film, omdat deze door De Sica is geregisseerd. De regisseur maakte zeven jaar later een van de meest fascinerende Italiaanse speelfilms ooit: ‘Ladri di Biciclette’ (in Nederland beter bekend als ‘Fietsendieven’). Deze film die tegen de achtergrond van het naoorlogse Rome speelt, schetst een beeld van de enorme armoede die op dat moment heerste in Italië.

Hoe anders is ‘Teresa Venerdi’. De romantische komedie werd gemaakt in 1941, midden in de Tweede Wereldoorlog, terwijl Italië geleid werd door Mussolini. In dit perspectief is het niet vreemd dat De Sica ‘Teresa Venerdi’ toen maakte. In deze periode was er behoefte aan luchtige films, waarin alle ellende uit het dagelijks leven voor even vergeten kon worden. ‘Teresa Venerdi’ was zo’n film, waardoor mensen even konden vluchten uit hun dagelijks bestaan.

Ook zonder deze achtergrondinformatie is ‘Teresa Venerdi’ tegenwoordig nog steeds een vermakelijke film. De Sica houdt de vaart erin en ‘Teresa Venerdi’ is ook nu nog erg humoristisch. De Sica die begin jaren 40 van de vorige eeuw een populair acteur was, weet de aantrekkelijke (maar tevens verwende en diep in de schulden zittende) arts op een geweldige manier neer te zetten. Gaandeweg blijkt steeds meer dat ‘Teresa Venerdi’ dan wel de titel van de film is, maar Teresa Venerdi niet het belangrijkste personage van de film is. Dat is Dokter Pietro Vignali. De film gaat niet zozeer over het weesmeisje als wel over de verwende arts met zijn playboygedrag.

‘Teresa Venerdi’ is niet een van de meest interessante films uit de filmgeschiedenis, toch is de film – voornamelijk dankzij zijn geschiedkundige waarde – zeker de moeite waard. Het is fascinerend om te zien hoe de grote Vittorio De Sica zeven jaar voor zijn meesterwerk, een luchtig doktersromannetje tot een boeiende film weet te maken.

Wietske Uneken