Terkel in de Shit – Terkel i knibe (2004)

Regie: Stefan Fjeldmark, Kresten Vestbjerg Andersen, Thorbjørn Christoffersen | 78 minuten | animatie | Originele stemmencast: Anders Matthesen, Kim Mattheson | Nederlandse stemmencast: Aukje van Ginneken, Pepijn Koolen, Seb van den Berg

Hoewel Terkel eruit ziet als het wat oudere puberbroertje van Jimmy Neutron, hebben de twee cartoonhelden verder niets met elkaar gemeen. De Deense Terkel is alles wat de Amerikaanse Jimmy niet is: asociaal, egocentrisch, laf en lui. Een dag uit het leven van de puber ziet er ook een stuk minder aantrekkelijk uit dan de dagindeling van de creatieve Neutron. Moord, doodslag, suïcide en fysiek geweld zijn zomaar wat issues waar onze Scandinavische anti-held mee te maken krijgt. En dat alles in een tijdsbestek van nog geen 24 uur. In ‘Terkel in de Shit’ neem je een kijkje in het chaotische leven van het titelpersonage. Beugelbekkie Terkel leeft samen zijn geflipte kettingrokende moeder, hersendode vader en ADHD-zusje in een slaperig stadje. De scholier doet het niet opnaardig op school en skate graag met zijn maatje Jason. Alles verandert als twee sadistische pestkoppen het op Terkel gemunt hebben. Alsof dat nog niet genoeg is, worstelt de scholier ook nog met de zelfmoord van een klasgenote. Kleeft er bloed aan zijn handen?

Stop South Park, The Simpsons en Jimmy Neutron in een blender en stop er flink wat pepers bij. Schud de boel door elkaar en blus het geheel af met een flinke scheut horror. Het resultaat is ‘Terkel in de Shit’. Dit Deense computergeanimeerde filmpje is anarchistisch, sadistisch en vooral erg nihilistisch. Elk personage is narcistisch en egoïstisch. Terkel is wat dat betreft de perfecte anti-held. Als hij gepest wordt, leidt hij de aandacht af van zichzelf en treitert hij vrolijk mee. Dat het slachtoffer, dikke Doris, uiteindelijk zelfmoord pleegt, wordt al snel vergeten.

Dit Deense product is zeker niet voor iedereen. Er worden de meest lompe grappen over serieuze zaken als hongersnood, kinderarbeid en pedofilie gemaakt en ook grof geweld wordt verheerlijkt in dit verhaal. Maar eerlijk is eerlijk, de politieke incorrectheid maakt ‘Terkel in de Shit’ wel bijzonder. Fans van macabere humor en snoeiharde one-liners moeten deze animatiefilm zeker een kans gunnen. Al was het alleen om de hilarische liedjes die de regisseurs in de film hebben gepropt. Ook de zeer summiere stemmencast is de moeite waard. De oorspronkelijke versie kent slechts twee mensen die alle stemmen hebben ingesproken, wat bizarre situaties oplevert.

‘Terkel in de Shit’ is een interessante film. Onder de overdadige laag van platte en keiharde grappen, schuilt een mooi betoog over de tekortkomingen van de mensheid. Pestkoppen, milieufanatici, ouders, kinderen en welzijnsmedewerkers: niets of niemand wordt gespaard. Hoewel humor de hoofdmoot vormt, sluimeren de getoonde misverstanden na het kijken van ‘Terkel’ nog lang na. Blijf je zelf nog even langer ‘in de Shit’ zitten.

Bioscooprelease: 6 juli 2006