Terug (2012)

Regie: Jenneke Boeijink | 50 minuten | drama | Acteurs: Pierre Bokma, John Buijsman, Reinout Bussemaker, Astrid van Eck, Roeland Fernhout, Gonny Gaakeer, Han Kerkhoffs, Marja Kok, Ricky Koole, Judith Noyons, Ada Nwosu, Romy van der Vaart, Ward Weemhoff

One Night Stand is een dramareeks van acht korte films van nieuwe filmmakers. In de alweer zevende editie zijn acht films van circa vijftig minuten opgenomen. ‘Terug’ van Jenneke Boeijink is de vierde in de reeks en verhaalt over oorlogsfotograaf Vincent (Roeland Fernhout), die worstelt met de kloof tussen de realiteit van zijn werk in oorlogsgebieden en die van zijn ‘veilige’ leven in Nederland. Zijn slapeloosheid en ontheemding maken hem cynisch en verbitterd en hij zoekt naar een uitweg.

In 2010 leverde Boeijink ook al een One Night Stand af: ‘Proces’, over een weduwe die een educatieve samenwerking aangaat met de moordenaar van haar man. Hierover vertelde de regisseuse dat ze graag gewone mensen in ongewone situaties stopt, om te zien wat voor overlevingsstrategieën ze ontwikkelen. In ‘Terug’ gaat het in mindere mate om de ongewone situatie, maar des te meer om de overlevingsstrategieën. Waar Vincent met moeilijkheden kampt terug in Nederland, blijkt dat voor zijn vriendin Anna (Ricky Koole), zelf voormalig buitenlandcorrespondente, ook te gelden.

Anna blijkt gedesillusioneerd. Ze gelooft er niet meer in dat eerlijke journalistiek over onmenselijke situaties lezers nog wakker kan schudden. Integriteit is voor haar niet meer het hoogste goed. Ook niet binnen haar relatie. Gaandeweg komt Vincent er achter dat er iets gaande is tussen Anna en zijn impressario Marco (Reinout Bussemaker). Een verhaallijn die niet echt lekker uit de verf komt en mede daardoor nogal overbodig aandoet. Ook al levert het een paar interessante momenten op. Maar voor de innerlijke worsteling van Vincent doet het nauwelijks ter zake.

Een worsteling overigens die Roeland Fernhout mooi weet weer te geven. Niet met grootse gebaren, maar vooral met een intense, vermoeide blik en een schuchtere spanning in het lijf. Net als in ‘Proces’ heeft Boeijink ervoor gekozen om met de camera weer dicht op haar personages te gaan zitten en vooral de lichaamstaal te laten spreken. Dat geeft tevens ruimte aan een voortreffelijke soundtrack. Qua beeld en geluid en zeker ook qua acteerprestaties heeft de kortfilm dan ook veel te bieden.

De uitwerking van het verhaal is wat paradoxaal. Afhankelijk van hoe je het benadert blijken de 50 minuten of te kort of te lang. Enerzijds komt de film namelijk net niet helemaal uit de verf door een gebrek aan detail, anderzijds raakt de essentie enigszins ondergesneeuwd door zijsporen die te veel afleiden. Met ‘Terug’ bevestigt Boeijink absoluut haar kunnen als regisseur, maar een iets snediger scenario was wel wenselijk geweest. Desalniettemin een kortfilm waar je je adem af en toe bij inhoudt!

Wouter de Boer

‘Terug’ wordt vrijdag 11 januari 2013 om 23:05 uur uitgezonden op Nederland 2.