Tesis (1996)
Regie: Alejandro Amenábar | 125 minuten | drama, horror, thriller | Acteurs: Ana Torrent, Fele Martínez, Eduardo Noriega, Xabier Ellorriaga, Miguel Picazo, Nieves Herranz, Rosa Campillo, Francisco Hernández, Rosa Ávila, Olga Margallo, Teresa Castanedo, José Miguel Caballero, Joserra Candiñanos, Julio Vélez, Pilar Ortega
In de debuutfilm van de Spaanse regisseur Alejandro Amenábar draait alles om de macht van het beeld. Kijken, bekeken worden, de invloed van het visuele, de alomtegenwoordigheid van cameras en de macht van degene die de camera bedient.
Neem alleen het uitgangspunt van de jonge studente Angela Márquez (Torrent): ze wil een scriptie schrijven over geweld in films. Zelf gruwt ze van gewelddadige films en kan nauwelijks naar schokkende beelden kijken. Toch is haar fascinatie met het onderwerp groot genoeg om in de film af en toe bijna morbide over te komen. Ook deinst ze er niet voor terug om onderzoek te doen voor haar scriptie door op zoek te gaan naar zo gewelddadig mogelijke films. De verleiding van het gewelddadige ligt voortdurend op de loer. Zelfs Angela die aan het begin van haar scriptie geweld nog overtuigd afwees, raakt steeds meer in de ban van de combinatie van seks en geweld waarmee de snuff films haar confronteren.
Een tweede thema lijkt rechtstreeks van Orwell afkomstig: het is onmogelijk om aan waarneming te ontsnappen. In de Big Brother-achtige omgeving van ‘Tesis’ wordt alles vastgelegd en bekeken. Alle ontdekkingen in het verhaal worden gedaan aan de hand van camera’s. Ofwel de camera heeft een gebeurtenis vastgelegd, ofwel de camera verraadt wie iets hééft vastgelegd. Op een bepaald moment worden films zelfs als geld gebruikt, de macht van het medium reikt ver. Amenábar weet dit gegeven tot in detail te benutten. Het universum van de hoofdpersonen wordt overtuigend beheerst door beeldmateriaal en camera’s.
Amenábar is een begenadigd regisseur. De thematiek is bekwaam en gedetailleerd uitgewerkt en hij weet de spanning goed op te bouwen. ‘Tesis’ heeft ook een aantal prachtige scènes, die goed gedragen worden door de acteurs. Het verhaal zelf ontsnapt echter helaas niet aan een overdaad aan clichés uit het horror- en thrillergenre: uitgebreid onderzoek op een gevaarlijke plek, waarvan het niet duidelijk is wat de hoofdpersonen er doen, overdreven intensief rondkijken op de plaats delict zodat de slechterik je daar kan betrappen, het gezonde verstand speelt duidelijk geen rol in de film. Dit maakt het moeilijk Angela op beslissende momenten serieus te nemen en te vergeten dat het maar film is. Voor het genre van de horrorthriller, dat op spanning en betrokkenheid van de kijker teert, een dodelijke conclusie.
Redactie Cinemagazine
Waardering: 3
Bioscooprelease: 26 juni 1997