Tess of the d’Urbervilles (2008)

Regie: David Blair | 240 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Gemma Arterton, Eddie Redmayne, Ruth Jones, Hans Matheson, Ian Puleston-Davies, Christopher Fairbank, Jo Woodcock, Steven Robertson, Hugh Skinner, Jodie Whittaker, Kenneth Cranham, Donald Sumpter, Rebekah Staton, Jessica Turner, Jeany Spark, Joel Rowbottom, Christine Bottomley, Emma Stansfield, Emily Beecham, Trevor Cooper, Sally Bankes

Deze verfilming door David Blair naar het gelijknamige boek van Thomas Hardy (1891) is een zeer geslaagde. Een miniserie die vol zit met schitterende (natuur)beelden, dramatische ontwikkelingen en natuurlijk de imposante kostuums. Het tijdloze verhaal van ‘Tess of the d’Urbervilles’ is een prachtig voorbeeld van een Brits kostuumdrama op zijn best. Tess Durbeyfield (Gemma Arterton) is een beeldschone maar arme jonge vrouw. Wanneer haar vader erachter komt dat ze afstammen van de fameuze familie d’Urbervilles wordt ze gedwongen bij hen aan te kloppen voor geld. Hier ontmoet zij Alec d’Urberville (Hans Matheson), een man die haar de zijne wil maken maar hier niet de juiste intenties in heeft. Al snel wordt Tess slachtoffer van zijn bedrog. Nadat Tess hem ontvlucht, ontmoet zij Angel Clare (Eddie Redmayne), een jongeman op wie zij hopeloos verliefd wordt. Een romance die te mooi lijkt om waar te zijn.

“Teveel geluk kan nooit lang duren” is een typerend citaat voor deze productie. Het verhaal van ‘Tess of the d’Urbervilles’ is een zeer treurige. Drama lijkt altijd te wachten om toe te kunnen slaan en ontsnapping aan een tragisch lot lijkt voor Tess vanaf het begin af aan onmogelijk te zijn. De goede interpretatie door de verschillende karakters hiervan zorgt voor een zeer onderhoudende ontwikkeling van het verhaal.

Vooral het acteerwerk van Gemma Arterton als Tess Durbeyfield is van uitstekende klasse. De taak om de ontwikkeling van Tess in beeld te brengen is geen eenvoudige omdat ze een speelbal van emoties is. Tess verandert van een vrouw met de hoop op een mooie toekomst vol liefde in een vrouw die keer op keer verraden wordt en langzaam maar zeker haar hoop op een beter leven lijkt te verliezen. Toch behoudt ze haar puurheid en onschuld in een zekere mate. Verraad, liefde en uitzichtloosheid moet Gemma Arterton zien te combineren tot één geheel in haar acteerprestatie. In het begin lijkt haar spel nog iets te geforceerd, maar naarmate het verhaal vordert komt ze steeds beter in haar rol.

De interactie tussen Tess en Angel is uitstekend, de liefde spat namelijk van het beeld terwijl ook de emotie bijna uit zijn voegen barst en door beide hoofdpersonen in toom gehouden wordt. De emotie wordt nog eens versterkt door het gebruik van doeltreffende muziek. De soundtrack bestaat naast rustige klassieke (vaak viool) stukken uit een terugkerende folksong (gecomponeerd door Rob Lane). Een nummer vol emotie dat op uitstekende wijze het tragische verhaal ondersteunt.

Dat de overgang tussen de verschillende delen niet altijd geheel sluitend is heeft tot gevolg dat je soms even moeite met het begin van een deel kunt hebben voordat je weer helemaal in het verhaal zit. Ook lijkt het niveau (vooral in het derde deel) wat weg te zakken, maar gelukkig zitten er genoeg wendingen in die het verhaal interessant houden.

‘Tess of the d’Urbervilles’ is een uitstekende verfilming van het bekende verhaal van Thomas Hardy. De serie is goed opgebouwd, kent juist gecaste acteurs en laat door een combinatie van romantiek en vooral veel drama het hart niet onberoerd.

Meinte van Egmond