That Awkward Moment (2014)

Regie: Tom Gormican | 95 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Zac Efron, Miles Teller, Michael B. Jordan, Imogen Poots, Mackenzie Davis, Jessica Lucas, Addison Timlin, Josh Pais, Evelina Turen, Karen Ludwig, Tina Benko, Joseph Adams, Lola Glaudini, John Rothman, Barbara Garrick, Raul Casso

Iedereen kent het wel. Het moment in een relatie waarop de keuze moet worden gemaakt om samen verder te gaan of voorgoed af te haken. Het punt waarop beslist moet worden om een serieuze weg in te slaan of om op een meer vrijzinnige voet verder te gaan. Kortom, een mooie aangelegenheid om na te gaan wat voor doelen en ambitie iemand kan hebben in het leven. De drie vrienden Jason (Zac Efron), Daniel (Miles Teller) en Mikey (Michael B. Jordan) in ‘That Awkward Moment’ staan op een dergelijk levenskruispunt.

Wanneer Mikey door zijn vriendin verlaten wordt, doen zijn vrienden er alles aan hem weer op te lappen. Ze besluiten daartoe een pact te sluiten waarbij ze elkaar beloven zo lang mogelijk single te blijven. Niet geheel verrassend komt al snel daarna de liefde om de hoek kijken. Zal het drietal bezwijken voor de romantiek of gaat het pact standhouden?

Dit generieke verhaal zal leiden tot een einde dat net zo min opzienbarend is. Maar nog meer dan de standaardfilm telt voor de romcom de weg naar dat einde. Zijn de personages sympathiek en romantisch genoeg? Heeft de film humor? Het zijn vragen die in het geval van ‘That Awkward Moment’ helaas met nee kunnen worden beantwoord.

De zorgeloze losbandigheid van de jongens wekt weinig sympathie op. Ze erkennen egoïstische klootzakken te zijn. Zo zegt Jason zelf letterlijk: “They call us the selfish generation.” Als toeschouwer valt daar dus niet aan te twijfelen. Dientengevolge verworden ze tot vrouwonvriendelijke typetjes, zonder enige vorm van emotionele diepgang. Bovendien tonen ze geenszins ambitie om iets van hun leven te maken. Het reflecteert het veelgehoorde commentaar op de jongeren van nu. Met een beetje goede wil is ‘That Awkward Moment’ dan te zien als een stuk maatschappijkritiek. Maar dat zal niet de bedoeling van de makers zijn geweest. De doelloosheid van de personages is niet meer dan een groot manco die de betrokkenheid in de weg staat. Hun bestaan is net zo leeg als de plaats van handeling, New York, groot is. Het is dus niet zo dat de drie hun vriendschap op het spel zetten door het pact te verbreken, maar eerder hun eigen lege existentie. Mikey, die daadwerkelijk als slachtoffer kan worden gezien, verdient evenwel enige sympathie. Net als de innemende vrouwenpersonages. Maar of dat genoeg is. Het komediegedeelte zou veel kunnen goedmaken.

De humor is echter van het niveau plas, poep en seks en gaat op den duur sterk vervelen. Bovendien is het lang zoeken naar enige geestigheid. De personages weten in hun dialoog bar weinig los te maken op het komische vlak. En er zijn veel dialogen in ‘That Awkward Moment’. Dat betekent dat er veel inhoudsloos gezwets over de liefde en vooral seks overblijft. De enkele momenten die wel beklijven komen voort uit de situaties waarin de drie belanden. Maar ook dat soort momenten komen te weinig terug in de film. Alles bijeengenomen is ‘That Awkward Moment’ een flauwe soep van abjecte en kinderlijke grappen.

Hoewel ‘That Awkward Moment’ er degelijk uitziet en het acteerwerk absoluut niet slecht is, komt de film tekort op narratief gebied. Het gebrek aan sympathieke karakters en goede humor staat de betrokkenheid in de weg. Uiteindelijk maakt het daarom niets uit of de jongens het meisje krijgen of niet. ‘That Awkward Moment’ is een teleurstellende romantische komedie.

Wouter Los

Bioscooprelease: 13 februari 2014
DVD- en blu-ray-release: 18 juni 2014