The 100 Candles Game: The Last Possession (2023)

Recensie The 100 Candles Game: The Last Possession CinemagazineRegie: Carlos Goitia, Guillermo Lockhart, Andrés Borghi, David Ferino, Ryan Graff, Maximilian Niemann, Jerónimo Rocha, Arie Socorro | 73 minuten | horror | Acteurs: Magui Bravi, Nacho Francavilla, Josefina Fariña, Justina Ceballos, Zhon Li, Agustin Olcese, Pachi Lucas, Iago Illescas, Maite Solsona, Brett DelBuono

Een team van influencers (hoe modern) besluit een ritueel te houden in het landhuis van de ‘zwarte gravin’. Na het aansteken van de honderd titulaire kaarsen, is het aan elke speler om per beurt een kaars te pakken en een griezelverhaal te vertellen. Als de vertelling ten einde is, blaast de speler zijn of haar kaars uit tot alle kaarsen in de ruimte gedoofd zijn. Zoals het goede influencers betaamt, worden de verhalen natuurlijk ook gedeeld via social media. Klinkt als een leuk, spannend en tamelijk onschuldig tijdverdrijf. Maar dat valt helaas vies tegen als de spelers de geest van de gravin oproepen en duistere krachten opnieuw hun weg vinden naar de wereld van de levenden.

‘The 100 Candles Game: The Last Possession’ is de opvolger van ‘The 100 Candles Game’ en volgt grotendeels hetzelfde stramien. Net als zijn voorganger is het een anthologie, een verzameling op zichzelf staande verhalen. Het spel van de honderd kaarsen fungeert als de kapstok voor de overkoepelende plot. Er trekt in slechts 73 minuten tijd een bonte stoet aan bovennatuurlijk gespuis voorbij in deze film: demonen, geesten en naar mensenvlees hunkerende zombies maken allemaal hun opwachting, terwijl in andere vertellingen juist banaal menselijk kwaad de veroorzaker van een stevige brok ellende is.

Het is een beetje inherent aan raamvertellingen dat de kwaliteit van de afzonderlijke verhalen wisselend is. Ook ‘The 100 Candles Game: The Last Possession’ ontkomt hier niet aan en toont veel variatie in stijl, creativiteit en niveau. Vooral de episoden ‘Let Her Go’ en ‘Black Moon’ springen er in positieve zin uit. De andere verhalen kleuren vooral veilig binnen de geijkte horrorlijntjes. Niet heel slecht, maar ook verre van bijzonder of verrassend. Vooral het derde segment ‘Five Minutes’ voelt als een gimmick die aan elkaar hangt van uitgekauwde genre-clichés. Ook de opener is verre van sterk, waardoor je als kijker zeker niet direct gegrepen wordt door het gebodene.

Visueel ziet ‘The 100 Candles Game: The Last Possession’ er voor het overgrote deel goed uit. We zien een paar leuke monsterdesigns, terwijl de CGI van behoorlijke kwaliteit is. Daarnaast spelen de regisseurs zo nu en dan mooi en inventief met schaduw en licht om een lekker mysterieus en naargeestig sfeertje te creëren.

‘The 100 Candles Game: The Last Possession’ is geen film die veel nieuws toevoegt aan het horrorgenre, maar kijkt voor het overgrote deel wel aardig weg, ondanks een paar zwakkere verhalen en momenten. Een werkje dus dat best te pruimen valt voor liefhebbers van horroranthologieën.

Frank Heinen

DVD- en blu-ray-release: 20 maart 2024