The 355 (2022)

Recensie The 355 CinemagazineRegie: Simon Kinberg | 122 minuten | actie, thriller | Acteurs: Jessica Chastain, Penélope Cruz, Edgar Ramírez, Diane Kruger, Lupita Nyong’o, Bingbing Fan, Sebastian Stan, Jason Flemyng, Pablo Scola, Marcello Cruz, Leo Staar, John Douglas Thompson, Sylvester Groth, Jason Wong, Raphael Acloque, Dom Dumaresq, Alexander Cardona, Francisco Labbe, Waleed Elgadi, Tom Cox

‘The 355’ is een actiethriller waarin een groepje vrouwen tegen wil en dank moet samenwerken om een enorme ramp te voorkomen. Bij een fout gelopen missie in Colombia raakt een nieuw en geheim wapen (een computerdrive waarmee elk computersysteem binnen een mum van tijd gehackt kan worden) in verkeerde handen. Levensgevaarlijk, want zo kunnen kwaadwillende personen bijvoorbeeld de elektriciteitvoorziening over de hele wereld beheersen of vliegtuigen laten crashen. CIA-agente Mace (Jessica Chastain) krijgt van haar baas de opdracht de drive in Parijs op te halen. Haar collega en beste vriend Nick (Sebastian Stan) staat haar bij. De missie lijkt te eenvoudig voor woorden; maar ‘The 355’ zou nog geen twintig minuten duren als er niet iets fout ging in de City of Love. Mace moet vervolgens alles op alles zetten om de drive weer in handen te krijgen. Daarbij roept ze de hulp in van oude vrienden én nieuwe vijanden. Maar wie is er te vertrouwen?

Een verhaal als dit vraagt om een fijne cast, die van de personages memorabele karakters kunnen maken. De casting is dan ook dik in orde; naast Jessica Chastain en Sebastian Stan, die net voldoende chemie delen om wat spanning in hun (werk)relatie te veroorzaken, zien we Diane Kruger als Marie, een geflipte Duitse geheimagent; Lupita Nyong’o als de briljante computerexpert en ex-MI6-medewerkster Khadijah, die uit vriendschap met Mace voor één laatste keer haar diensten wil verlenen en Penélope Cruz als de Colombiaanse psychologe Graciela, die al helemaal niet op haar plek lijkt in dit team, maar die een essentiële rol speelt in de missie. Als een groot gedeelte van de film al voorbij is komt Fan Bingbing nog opdraven als de Chinese geheimagent Lin.

Voor de film goed en wel op gang komt, moeten deze stoere vrouwen eerst het besef hebben dat het publiek allang door heeft: het is veel beter om samen te werken dan te proberen de drive zelf te pakken te krijgen. Dat deze doorgewinterde superspionnen zoveel moeite hebben hun ego’s aan de kant te zetten voor het grotere doel, voelt wat ongeloofwaardig, maar wil je plezier beleven aan deze actiethriller, moet je het logisch nadenken even uitschakelen.

Want ‘The 355’ mag op papier een succes lijken, in de praktijk blijkt er meer nodig voor een geslaagde actiefilm. De getalenteerde cast ten spijt, het verhaal zit vol plotgaten en onlogischheden. Het lijkt of het scenario het publiek niet serieus genoeg neemt. Het grootste pijnpunt is de mate van vertrouwen die de personages in de verkeerde personen blijken te hebben. Als je middenin je professionele carrière nog zulke inschattingsfouten maakt, is je opgebouwde krediet in je loopbaan ook niets waard. Daarnaast sleept het plot zich soms voort en zijn de actiescènes generiek. Er komt niets voorbij wat je al niet in talloze andere films hebt gezien. Ook de twists zie je al ruim van te voren aankomen; de makers hadden de film net zo goed in hoofdstukken kunnen verdelen, getiteld plottwist 1, 2 en 3.

Ondanks deze tekortkomingen, kijkt ‘The 355’ bij tijd en wijle best lekker weg. Sommige dialogen zijn best goed geschreven en er wordt een dappere poging gedaan om de vier vrouwen een geloofwaardige achtergrond te geven, wat tot op zekere hoogte lukt. Ook blijft het nog steeds verfrissend om vrouwen in dit soort actierollen te zien – er is op het gebied van dit soort films eenvoudigweg nog lang geen goede balans tussen de twee seksen. Toch weet ‘The 355’ niet boven het maaiveld uit te komen. Het moet ook nog maar blijken of het vervolg, waar het open einde min of meer naar hint, er ooit komt. De titel verwijst overigens naar de codenaam van de eerste vrouwelijke spion, gedurende de Amerikaanse revolutie (1765 – 1791). Dat weetje wordt nog even aangestipt, maar voegt verder niet heel veel toe aan de film.

Bioscooprelease: 10 maart 2022
VOD-release: 1 juni 2022
DVD- en blu-ray-release: 1 juni 2022