The 5th Wave (2016)

Regie: J Blakeson | 112 minuten | actie, avontuur, science fiction, thriller | Acteurs: Chloë Grace Moretz, Matthew Zuk, Gabriela Lopez, Bailey Anne Borders, Nick Robinson, Ron Livingston, Maggie Siff, Zackary Arthur, Dave Maldonado, Paul Ryden, E. Roger Mitchell, Charmin Lee, Parker Wierling, Madison Staines, Tony Revolori, Terry Serpico, Liev Schreiber, Maria Bello, Maika Monroe

Cassie Sullivan (Chloë Grace Moretz) is in ‘The 5th Wave’ een doodnormale tiener. Met haar ouders en broertje woont ze in een typisch Amerikaanse buitenbuurt. Op school is ze populair. En ook bij de jongens komt ze aan aandacht niet tekort. Aan dat vredige leven komt een eind als er vanuit het niets een kolossaal ruimteschip aan de horizon verschijnt. Wie het gevaarte bemant is niet bekend. Maar dat de geheimzinnige tegenstander het met groot geweld op hun planeet heeft gemunt, is voor de aardbewoners zo klaar als een klontje.

De eerste aanval van destructie begint met het uitvallen van de stroom. Elektrische apparaten stoppen massaal met werken, mobiele telefoons worden onbruikbaar en zelfs alle vliegtuigen storten neer. Kort daarop volgt de tweede golf. Een aardbeving verwoest een groot gedeelte van de beschaving. De mensheid wil echt niet van opgeven weten. Maar als er een verergerde vorm van de vogelgriep uitbreekt, de derde golf, sterft het merendeel van de mensen uit. Zij die het overleven trekken zich terug in het bos. Na het overlijden van haar moeder komen ook Cassie, haar vader en haar broertje daar terecht. Ze proberen er het beste van te maken. Gelukkig is er hulp op komst. Het leger laat zijn gezicht eindelijk zien.

Hun komst blijkt echter weinig hoopgevend. Ze beweren alleen de kinderen te kunnen redden. Want alleen de jeugd heeft het vermogen om de ware identiteit van hun belagers te zien. Een uitkomst, nu de vierde golf is aangebroken. De aliens hebben, vermomd als mensen, eindelijk voet aan wal gezet. De kinderen worden op een bus naar een legerbasis gezet. Daar zullen ze als echte soldaten getraind worden om ‘de anderen’, zoals ze heel creatief gedoopt zijn, van tegengas te voorzien. Als Cassie die bus mist, komt ze helemaal alleen te staan. Op de volwassen hoeft ze niet meer te rekenen. Met niets meer dan het pistool van haar vader trekt ze erop uit om haar broertje terug te vinden. En dan moet de vijfde golf nog aanbreken.

Zie daar de plot van wat de nieuwe young adult-sensatie zou moeten worden, nu enkele andere series met succes zijn afgesloten. Helaas maakt ‘The 5th Wave’ dat predicaat nauwelijks waar. De film ontkomt niet aan de nodige genreclichés. Sterker nog, alles lijkt zo’n beetje bij elkaar gejat te zijn. Voor de ervaren filmkijker is de verhaallijn daardoor hoogst voorspelbaar. Dat maakt van ‘The 5th Wave’ een typische doelgroepfilm, maar de vraag is of die wel in dat eenvoudige maar lang uitgesponnen verhaal, de slechte effecten en de uitleggerige voice-over trapt. Het liefdesplotje voegt niets toe. De regie is ongeïnspireerd, rommelig en overdreven terend op het sentiment. Alles komt daarmee op de schouders van de overwegend jonge cast te liggen. Ze doen zichtbaar hun best, maar lopen grotendeels verloren rond.

Het past allemaal bij de tendens om oude films of verhalen in een nieuw jasje uit te brengen. Maar waar de films van toen nog enige thematiek of cultuurkritiek etaleerden, blijft deze nieuwe generatie steken aan de oppervlakte. Het lijkt in deze films, net als bij videogames, meer om de beleving te gaan dan om het verhaal. Zo kan het komen dat de grootste hinderpaal van ‘The 5th Wave’ ligt in de weigering enkele essentiële vragen te stellen. Wie zijn ‘de anderen’ precies, waar komen ze vandaan en waarom hebben ze het op de Aarde gemunt? En wellicht de belangrijkste vraag van allemaal: waarom moest deze film eigenlijk gemaakt worden?

Wouter Los

Bioscooprelease: 28 januari 2016
DVD- en blu-ray-release: 15 juni 2016