The Adventures of Ichabod and Mr. Toad – De avonturen van Ichabod en meneer Pad (1949)

Regie: James Algar, Clyde Geronimi, Jack Kinney | 65 minuten | animatie, familie | Originele stemmencast: Bing Crosby, Eric Blore, Basil Rathbone, J. Pat O’Malley, Colin Campbell, John McLeish, Campbell Grant, Claud Allister, Leslie Denison, Edmond Stevens, Ollie Wallace, The Rhythmaires | Nederlandse stemmencast: Rene van Asten, Arthur Boni, Jan Wegter, Kees Coolen, Carol van Herwijnen, Paul van Gorcum, Hein Boele, Reinder van der Naalt, Edward Reekers, Wijnanda Zeevaarder

‘The Adventures of Ichabod and Mr. Toad’ uit 1949 is één van Disneys vier ‘package films’. Door de Tweede Wereldoorlog raakte Disney veel middelen en mankracht kwijt waardoor het maken van een avondvullende tekenfilm vermoeilijkt werd. Wel hadden ze ontelbare ideeën voor films, maar deze verhaallijnen waren te kort voor een speelfilm. Inventief als de studio was, hebben ze meerdere verhalen samengevoegd om zo toch het publiek van een avondvullende animatiefilm te voorzien. Andere voorbeelden van deze werkwijze zijn ‘Make Mine Music’ (1946), ‘Fun and Fancy Free’ (1947) en ‘Melody Time’ (1948). Het eerste deel van de film is de verfilming van hoofdstuk zes uit ‘The Wind in the Willows, het beroemde boek van de Engelsman Kenneth Grahame. Het boek werd in het begin van de twintigste eeuw geschreven op een manier die vaker voorkwam, namelijk in briefvorm aan een bepaald kind. Ook ‘Alice in Wonderland’ en ‘Winnie de Pooh’, toevallig ook beiden verfilmd door Disney, zijn op dezelfde manier ontstaan. ‘The Wind in the Willows’ gaat over een groep dieren, die allerlei avonturen beleven. Hoofdpersonen zijn Ratty, de waterrat, Mole de mol, Mr. Toad (een pad) en Badger (een das). Het boek kan gezien worden als aanklacht tegen de Engelse klassenmaatschappij, maar in de verfilming is daar nauwelijks iets van terug te vinden.

Mr. Toad heeft nogal een gat in zijn hand en dreigt zijn huis te verliezen. Hij is gek op auto’s en als hij een prachtexemplaar voorbij ziet komen, zet hij zijn zinnen er op met zijn huis als inzet. Hij belandt in de gevangenis en zijn drie vrienden proberen hem te redden. Het is een leuk verhaal, al is het niet kenmerkend voor ‘The Wind in the Willows’. De animaties zijn mooi uitgevoerd en vooral de scène waarin de vier dieren een contract proberen te stelen om Mr. Toad’s onschuld te bewijzen is naast spannend, visueel ook een pareltje. De legendarische Basil Rathbone neemt in de originele versie de rol van verteller op zich.  Het tweede deel van de film is een vrij nauwkeurige verfilming van ‘The Legend of Sleepy Hollow’, een kort verhaal van Washington Irving, dat voor het eerst gepubliceerd werd in 1820 in zijn boek ‘The Sketch Book of Geoffrey Crayon’. De magere en slungelige schoolmeester Ichabod Crane doet zijn intrede in het stadje Sleepy Hollow en is meteen voorzien van vrouwelijke aanbidders. Hij is vooral dol op de moeders van zijn studenten die hem van een goede maaltijd kunnen voorzien. Tot het moment dat hij de beeldschone Katrina Van Tassel, dochter van de rijke Baltus Van Tassel ontmoet, gaat zijn liefde dus door de maag. Hij wordt echter smoorverliefd op Katrina en omdat Katrina een echte flirt is, lukt het hem om haar hart te winnen. Maar ook de knappe Brom Bones is in haar geïnteresseerd en hij is dan ook erg jaloers op de aandacht die Ichabod van haar krijgt. Hij komt er achter dat Ichabod bijgelovig is en maakt van deze ontdekking gebruik door het verhaal van de Headless Horseman, de ruiter zonder hoofd. Het komt uiteindelijk tot een ontmoeting tussen de arme schoolmeester en deze ruiter.  Ook dit deel is voorzien van voortreffelijke animaties, zoals je van Disney gewend bent. Leuke deuntjes ondersteunen het verhaal. Bing Crosby is de verteller en het is prettig om zijn stem weer eens te horen.  ‘De Avonturen van Ichabod en Meneer Pad’, zoals deze (elfde) Disney klassieker in Nederland heet, is een leuke animatiefilm vol avonturen, prachtige animaties en mooie muziek, die je met plezier nog een keer in je dvd-speler kunt doen.