The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert (1994)
Regie: Stephan Elliott | 104 minuten | komedie, drama, muziek | Acteurs: Hugo Weaving, Guy Pearce, Terence Stamp, Bill Hunter, Rebel Penfold-Russell, June Marie Bennett, Murray Davies, John Casey, Frank Cornelius, Bob Boyce, Leighton Picken, Maria Kmet, Joseph Kmet, Alan Dargin, Julia Cortez, Daniel Kellie, Hannah Corbett, Trevor Barrie, Ken Radley, Sarah Chadwick, Mark Holmes
Anthony (Hugo Weaving) woont in Sydney en treedt op als zijn alter-ego Mitzi Del Bra, wanneer hij wordt uitgenodigd om op te treden in het casino van een vriendin in de Australische Outback. Hij weet zijn vrienden Adam (Guy Pearce) en Bernadette (Terence Stamp) zover te krijgen met hem mee te reizen en samen op te treden in het casino. Adam, ook wel bekend als Felicia Jollygoodfellow, regelt voor de reis een grote bus die hij Priscilla noemt. Bernadette, de enige transseksueel van de drie, staat niet echt te springen om op te treden in de Outback, maar ziet de reis als een uitvlucht na het overlijden van haar vriend. Met z’n drieën beleven ze onderweg leuke en minder leuke avonturen en realiseert Anthony zich dat hij zijn geheim niet langer voor zich kan houden.
Een film over travestie moet haast wel hysterisch zijn. Dat is ‘The Adventures of Priscilla, Queen of the Dessert’ ook. Maar de film valt beter te typeren als roadmovie waarin de hoofdrolspelers met zichzelf geconfronteerd worden en die toevalligerwijs travestieten zijn. Want ondanks de hysterie staan de emoties van de drie hoofdrolspelers centraal.
De casting van ‘The Adventures of Priscilla, Queen of the Dessert’ is briljant en we zien acteurs in rollen die je nooit van hen zou verwachten. Voordat we Hugo Weaving kenden als Agent Smith uit ‘The Matrix’ trilogie en Elrond in ‘The Lord of the Rings’ speelde hij al in deze film. En hoe! Weaving is mannelijk, vrouwelijk, flamboyant maar vooral sympathiek. Zijn Anthony/Mitzi is de ‘normaalste’ van de drie en heeft net als ieder ander even helemaal genoeg van zijn baan. Weavings beste momenten zitten aan het eind van de film wanneer zijn geheim bekend wordt en hij een emotioneel gesprek heeft. Voor de liefhebbers van Guy Pearce die ‘The Adventures of Priscilla, Queen of the Dessert’ nooit hebben gezien zullen af en toe met open mond naar de acteur kijken. Pearce is als Adam/Felicia een clichématige travestiet die zeer luidruchtig en excentriek is. Zijn doel is om in de Outback een ‘cock in a frock on a rock’ te zijn. Voor de duidelijkheid: een frock is een jurk. Maar wanneer hij in elkaar geslagen wordt, zien we in zijn verdriet weer even de Guy Pearce die we kennen. Terence Stamp is een meesterlijke zet als de cynische maar gevoelige Bernadette, die als vrouw haar plek op de wereld zoekt. Stamp weet ondanks zijn mannelijke gezicht zeer geloofwaardig een elegante vrouw neer te zetten die niet over zich heen laat lopen. Wanneer Anthony en Adam bewust als zichzelf in de ruigere dorpen van de Outback lopen om reacties van mensen te voorkomen kleedt Bernadette zich nog steeds als vrouw. Het is duidelijk, Bernadette is wie ze is.
De met een Oscar bekroonde kostuums zijn letterlijk en figuurlijk fantastisch. De kleuren, de glitters en de over the top pruiken zijn een lust voor het oog. Je kan het zo gek niet bedenken of de Drag Queens hebben het wel aan: een jurk gemaakt van teenslippers, Terence Stamp als bloem en hagedissenoutfits. De gigantische zilveren schoen die bovenop de bus staat en tevens dient als stoel voor Adam spant de kroon. De scènes waarin hij operamuziek playbackt in een outfit waarbij gigantische lappen stof achter hem waaien zijn bijna absurd. Het contrast tussen de travestiewereld en de ruige natuur van Australië is ongekend.
‘The Adventures of Priscilla, Queen of the Dessert’ is een kleurrijke en ontroerende film over travestie en identiteit. De film is alleen voor de kostuums al de moeite waard om te zien. De acteurs schitteren in voor hen opvallende rollen met Terence Stamp als uitschieter. De culthit zorgde samen met andere films uit Australië, zoals ‘Muriel’s Wedding’, voor internationale bekendheid van de Australische cinema in de jaren 90. Verplichte kost voor travestie liefhebbers en een onverwacht juweeltje voor iedere filmfan.
Shelley Eimers
Waardering: 4
Bioscooprelease: 13 oktober 1994