The Adventures of Young Indiana Jones: Spring Break Adventure (1999)

Regie: Joe Johnston, Carl Schultz | 95 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Sean Patrick Flanery, Lloyd Owen, Ronny Coutteure, Robyn Lively, Francesco Quinn, Mike Moroff, Mark L. Taylor, Clark Gregg, James Handy, Antonio Valero, Peter Marinker, Stuart Milligan, Stephen Graf, Carlos Douglas, Ed Bishop, Gregorio, Chuck Wentworth, John Mallory Asher, Tim Halligan, Joe West, Deborah Strang, Dorothee Brandenburg, Lee Lively, Jeromie Wilson, Thea Mills, Rick Warner, Marilyn Allen, Richard K. Olsen, Michael Titterton, Eric Lavoie, Pearl Jones, Vic Tablian

In de langlopende serie ‘The Adventures of Young Indiana Jones’ neemt Sean Patrick Flanery het stokje over van Corey Carrier in de hoofdrol van jongere uitgave van de geliefde archeoloog en avonturier. Betekent dat dan geen kinderlijke belevenissen en minder opgelegde opvoedkundige elementen meer, maar meer vaart en actie? Of zoals George Lucas zelf zou zeggen: “faster, more intense”, in zijn beruchte aanwijzingen richting zijn castleden tijdens de ‘Star Wars’ saga. Voor een groot deel wordt deze vraag positief beantwoord. Met een tiener Indiana Jones kunnen er veel meer elementen uit de oorspronkelijke filmserie toegevoegd worden, wat met Carrier Indy niet kon: echte achtervolgingen, knokpartijen waar Indiana zelf aan deelneemt en meer volwassen actie. Indy krijgt nu ook de gelegenheid om zelf rond te reizen en niet langer aan het handje van zijn ouders mee te lopen. Aan de andere kant wordt ook het opvoedkundig verantwoorde karakter niet uit het oog verloren en zit de serie nog steeds propvol bestaande historische personages (waarvan soms de toegevoegde waarde duister is).

Ook hier zijn losstaande delen van ‘The Young Indiana Jones Chronicles’ samengevoegd om een nieuwe aflevering uit ‘The Adventures’ te vormen. Door deze constructie komt een logische opbouw uit ‘The Cronicles’ hier volledig niet tot zijn recht: in de aflevering ‘My First Adventure’ met Corey Carrier, dat in Egypte speelde, werd er een kostbaar onderdeel van een hoofdband gestolen. Dit werd nooit opgelost. In het tweede segment van ‘Spring Break Adventure’, dat in Mexico speelt, komt Indy ineens deze waardevolle jakhalskop weer tegen, evenals de dief die het destijds had meegenomen. Wie dat eerste deel gemist heeft, zal niet begrijpen waar het dan ineens over gaat.

Terwijl het tweede segment zoals gezegd in Mexico speelt, begint ‘Spring Break Adventure’ in Princeton, waar Indy samen met zijn vader Henry Sr. (Lloyd Owen) woont. Indy’s moeder is inmiddels overleden en de verstandhouding met zijn vader is niet zo goed. Overigens is het wel opmerkelijk dat Sean Patrick Flanery (geboren in 1965) hier nog een tiener speelt (serie is oorspronkelijk uit 1996) èn de zoon speelt van Owen (geboren in 1966). Maar in de film- en televisiewereld kan blijkbaar alles. Ondanks Flanery’s jeugdige voorkomen, is hij toch duidelijk geen zestienjarige jongen meer te noemen en kan hij daar ook niet meer voor doorgaan.

Het Princeton segment komt wat traag op gang en heeft een ongecompliceerd plot met een intrige die makkelijk valt te doorzien. Er wordt een ontwerp van de legendarische uitvinder Thomas Alva Edison (Richard K. Olsen) gestolen en natuurlijk staat Indiana er met zijn neus bovenop en gaat hij amateuristisch achter de dader aan. Of liever, hij wordt zelf op sleeptouw genomen door zijn drammerige vriendinnetje Nancy Stratemeyer (Robyn Lively). Indiana Jones die erg voorzichtig is en zelfs soms als een bangerik overkomt? Het is de wereld op zijn kop, zo lijkt het wel. De “jacht” op de daders (wie de aflevering ziet, snapt de aanhalingstekens) loopt parallel met Indy’s pogingen om met een Bugatti op het schoolfeest aan te komen, om zo rivaal Butch te vernederen. Dit soort jeugdige strapatsen zorgen eigenlijk wel voor een afnemende bewondering voor Indiana Jones. Het was leuker om te bedenken dat Indy altijd al zo was zoals in de films en niet dat hij zijn tijd spendeerde met zeuren en indruk maken met een mooie auto. Nancy’s vader is op zijn beurt ook weer een bekende Amerikaan: Edward Stratemeyer was schrijver van onder andere The Hardy Boys en Nancy Drew, populaire boeken in die tijd. Het karakter Nancy Drew was gebaseerd op zijn eigen dochter.

Het tweede segment is gelukkig een stuk interessanter. Indiana reist met zijn vader naar New Mexico, waar een oom en tante wonen. Met zijn neef steekt Indiana de grens over om Mexico te gaan verkennen. Algauw wordt hij ontvoerd door revolutionairen, terwijl zijn neef hulpeloos toekijkt. Zo raakt Indy verzeild bij de bende van Pancho Villa, de revolutionaire held die achtervolgt wordt door het Amerikaanse leger (onder leiding van generaal Pershing). In een klein (overbodig) rolletje duikt ook luitenant George S. Patton (Stuart Milligan) op. De later zo befaamde tankgeneraal uit de Tweede Wereldoorlog is hier nog lid van Pershings staf en krijgt de kans om revolverheld te spelen. Indy ontsnapt een paar keer aan de dood en sluit vriendschap met de dikkige goedzak Remy Baudouin. Deze Remy is een Belg, die zich uit overtuiging heeft aangesloten bij Villa (Mike Moroff). Gaandeweg raakt hij het heilige vuur kwijt en zou hij liever zijn eigen land verdedigen, dat bij het begin van de Eerste Wereldoorlog in 1914 voor een groot deel is veroverd door Duitsland en waar een helse loopgravenoorlog woedt. Actie valt er genoeg te beleven en krijgt Indy ook een portie mee, wat nuttige ervaring voor zijn latere carrière oplevert. Toch blijft het een gemis om John Williams’ triomfantelijke en o zo herkenbare Indiana Jones theme niet te horen bij de actiescènes en halsbrekende toeren. Waarom konden de makers die muziek niet gebruiken?

Aan het einde van het segment en na tal van avonturen (in het Mexicaanse huis van krantenmagnaat Hearst bijvoorbeeld) besluiten Indy en Remy de daad bij het woord te voegen en naar Europa te reizen om mee te vechten voor de geallieerde zaak. Door het sterke tweede segment, is dit de beste aflevering van ‘The Adventures’ tot dusver geworden.

Hans Geurts