The Aftermath (2019)

Recensie The Aftermath Cinemagazine Regie: James Kent | 109 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Keira Knightley, Jason Clarke, Alexander Skarsgård, Jack Laskey, Fionn O’Shea, Kate Phillips, Martin Compston, Frederick Preston, Flora Thiemann, Jannik Schümann, Tom Bell, Joseph Arkley, Abigail Rice, Ivan Shvedoff

Een Bouquetroman gesitueerd in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog: zo kun je ‘The Aftermath’ het best omschrijven. Hoewel de verschrikkingen van een door Adolf Hitler aangestuurd Duitsland nog na ebben, draait het in deze film die zich in 1946 afspeelt voornamelijk om een driehoeksverhouding tussen een vrouw, en Duitser en een Brit. Dit klinkt als de synopsis van een verschrikkelijke, smakeloze film, maar gelukkig weet de sterke cast deze productie naar een redelijk niveau te tillen.

In ‘The Aftermath’ keert Rachael Morgan (Keira Knightley) terug naar Hamburg. De stad is na een Brits bombardement een groot massagraf geworden. Tienduizenden tot as vergane lijken liggen op straat. In deze hel probeert Morgan haar leven met haar man Lewis (Jason Clarke) opnieuw in te richten. Deze kolonel is belast met het opsporen van ontsnapte nazi’s. Het stel neemt hun intrek in een groot landhuis aan de rand van de stad. Deze woning is van de Duitse architect Stefan (Alexander Skarsgård) die er met zijn dochter woont. Lewis wil vader en dochter niet zomaar op straat zetten en gedoogt hun aanwezigheid. Slecht plan, want langzaam begint er iets op te bloeien tussen zijn vrouw en Stefan.

Regisseur James Kent heeft een degelijk, zij het oubollig, melodrama ingeblikt. Het is dankzij de cast dat deze veredelde streekroman de moeite waard is. Knightley is geboren voor dit soort introverte rollen. Haar gezicht is expressief genoeg om de onderdrukte emoties van Rachael weer te geven. De Britse actrice slaagt er met haar spel in om deze ogenschijnlijk zo kille vrouw toch inleefbaar te maken. Ook Skarsgård overtuigt als charmante Duitse vader. Hij zet een mens neer en geen schuimbekkende nazi. Clarke ten slotte is een wisselvallig acteur met een beperkt palet. Ook in deze film acteert hij bijzonder mat en zet hij een ronduit kleurloos figuur neer. Lewis is een vlak personage. Het feit dat er geen greintje chemie is tussen Clarke en Knightley helpt niet mee. De relatie tussen de twee komt niet geloofwaardig over.

‘The Aftermath’ is een typisch Brits kostuumdrama. Je moet ervan houden. De liefhebber van mooie kostuums, degelijk acteerwerk en een sobere soundtrack kan zijn of haar hart ophalen aan deze fraai geschoten, maar nergens noemenswaardige film.

Bioscooprelease: 28 maart 2019
Digitale Download-release: 22 juli 2019
VOD-release: 12 augustus 2019