The Agency (2001)

Regie: Michael Nankin | 90 minuten | actie, drama, thriller | Acteurs: Gil Bellows, Gloria Reuben, David Clennon, Beau Bridges, Rocky Carroll, Kimberly Fox, Namrata Singh Gujral, Micah May, Jason O’Mara, Ronny Cox, Paige Turco, Will Patton, Shari Rose, Andrea Roth, Carlos Sanz, Kitty Swink, Camryn Walling

Als je op de achterflap van een film superlatieven als “magistraal”, “vermaard” en “weergaloos” tegenkomt dan betekent dat meestal niet veel goeds. Volgens de synopsis is ‘The Agency’ de nieuwe heilige graal in de filmgeschiedenis. Dergelijke promopraat is meestal niet meer dan een wanhoopspoging om een erbarmelijke pulpfilm aan een minder kritische filmkenner of argeloze huurder te slijten. Een goede film heeft al die geforceerde reclame niet nodig. Is ‘The Agency’ een goede film? Read and find out.

‘The Agency’ draait om de dagelijkse beslommeringen van een aantal CIA medewerkers. In tegenstelling tot de gemiddelde kantoorslaaf staan de werknemers continu onder druk. Wat wil je ook als de wereld continu bedreigd wordt door snode terroristen?

Hoewel de achterflap je wijs maakt dat je naar een heuse film kijkt, is de waarheid heel anders. De DVD van ‘The Agency’ bestaat uit twee losstaande episodes van de gelijknamige tv-serie. Op de een of andere manier meende de samenstellers van dit schijfje dat het nodig was om een tv-serie te presenteren als een afgeronde speelfilm. Een sterk staaltje misleiding dus. Ook niet geheel volgens de waarheid is de info dat ‘vermaard filmmaker’ Wolfgang Petersen dit product heeft ingeblikt. De cineast heeft enkel wat producerswerk verricht, maar veel stelt het niet voor.

Ondanks de foute informatie op de hoes en de onzekere aanprijzing van dit schijfje, is ‘The Agency’ een vermakelijk DVD’tje geworden. De pilot van de tv-reeks (die op RTL 4 verschijnt) is leuk. In korte tijd worden de hoofdpersonen aan je voorgesteld en ontdek je waar ‘The Agency’ om draait, namelijk spionage. Het acteerwerk van de cast is leuk. De sfeer ligt nooit te zwaar op de maag, omdat er een sterke balans tussen spanning en humor is gevonden. Als het team onder vuur ligt en de aarde bedreigd wordt, dan is er altijd wel een personage die de situatie verlicht met een snedige one liner.

Na het zien van de DVD kun je je een beeld vormen van de serie. Helaas is de wijze waarop dit schijfje op de markt is gebracht teleurstellend. Twee onafhankelijk episodes die weinig tot niets met elkaar gemeen hebben presenteren als een volwaardige film is kwalijk. ‘The Agency’ is nu een leuke kennismaking met een aardige serie geworden.