The Alpinist (2021)

Recensie The Alpinist CinemagazineRegie: Peter Mortimer, Nick Rosen | 92 minuten | documentaire

Rotsklimmers staan bekend als hippies – een subcultuur wortelend in de jaren 70. De Canadees Marc-André Leclerc, onderwerp van deze documentaire, heeft het uiterlijk van Jim Morrison – had die de drugsjaren overleefd en ware hij vertolkt door Will Ferrell. We kijken naar een groot kind dat net het snelheidsrecord steilewandklimmen van de 300 meter hoge ‘Grand Wall’ in Squamish, BC heeft gebroken. Leclerc is aan het hoela hoepen, terwijl pratende hoofden met ontzag en vertedering over hem spreken.

We zien Leclerc de genoemde rotswand bij Vancouver beklimmen zonder verankering, als een beeldhouwende gems. ‘The Alpinist’ blinkt uit in mooie beelden; de schoonheid van het rotsklimmen komt close in beeld en wordt goed vertaald, al ronkt het af en toe op de toon van National Geographic. Indrukwekkend in ‘The Alpinist’ is het aantal minuten kwalitatieve footage. Geen verrassing, aangezien de bevlogen Leclerc wordt gevolgd door regisseur, cameraman en klimsportspecialist Peter Mortimer.

Leclerc is sinds 2018 vermist. Een klimtouw van hem of zijn partner is gevonden op een gletsjer in Alaska, tijdens het maken van deze documentaire; de lichamen (nog) niet. Dat maakt deze productie natuurlijk extra geladen. Gesuggereerd werd dat Leclerc een hersenbeschadiging zou hebben opgelopen als gevolg van LSD, maar wie hem in deze docu volgt weet dat een zekere grenzeloosheid er altijd al inzat, en dat de helft van de rotsklimmers in het harnas sterft.

Mortimer doet kort verslag van de zoektocht, aan het eind van deze liefdevolle documentaire. Hij vloog mee in de helikopter, en spreekt met Marcs moeder en vriendin Brette. Het verhaal van Leclerc, hoewel toegespitst op de klimsport, doet sowieso denken aan dat van Chris McCandless (‘Into the Wild’) en ‘The Alpinist’ is een investering van 1,5 uur zeker waard – ook als je niet van klimmen houdt.

Jan-Kees Verschuure

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 17 februari 2022