The Ape Man (2018)

Recensie The Ape Man CinemagazineRegie: Pieter Vandenabeele | 11 minuten | korte film, animatie | Acteurs: Karlijn Sileghem, Jelle De Beule

Een vuilnisman vult in korte animatiefilm ‘The Ape Man’ zijn avond met het kijken van Tarzanfilms. Wanneer hij zijn eigen Jane – de buurvrouw – in nood hoort, komt zijn innerlijke Tarzan naar boven.

De humoristische toon wordt vrij snel gezet wanneer er een veel te gespierde Tarzan, die behoorlijk dwaas uit zijn ogen kijkt, in beeld komt. Vanaf de bank kijkt de hoofdpersonage, een rond mannetje met een fel oranje baard, verlekkerd naar de beelden van Tarzan en Jane. Oh wat zou hij graag Tarzan zijn. Zijn woonkamer is net een jungle, met fel gekleurde planten en posters van Jane
aan de muren. Wanneer de camera uitzoomt zien we dat het jungleachtige huisje ook nog eens in een felgekleurde tuin met veel jungleinvloeden staat, bovenop een grauwe wolkenkrabber in een grijze, betonnen stad. De kleuren springen eruit en dit contrast is mooi gevisualiseerd.

Alle dagen lijken op elkaar voor deze man. Overdag werkt hij als vuilnisman, in zijn vrije tijd is hij in zijn tuin te vinden of kijkt hij naar Tarzan ’s avonds. Wanneer hij op een dag aan het tuinieren is, hoort hij ineens een vrouwelijke stem. Plots waant hij zich in de jungle, op zoek naar zijn Jane. Wanneer de stem steeds wanhopiger gaat klinken en er ook een boze mannenstem te horen is worden de zaken steeds serieuzer. Hij moet en zal zijn Jane vinden en haar redden.

‘The Ape Man’ bestaat uit verschillende visuele stijlen, maar deze sluiten goed op elkaar aan. Het zijn prettige beelden om naar te kijken en ze geven de verschillende karakters en sferen goed weer.
Er zitten veel humoristische stukjes in, zoals wanneer ”Tarzan & Jane” van Toy-Box begint te spelen. Toch blijft het verhaal duidelijk en slaat hij niet door in zijn absurditeit, iets wat vaak het gevaar is bij animatiefilms, omdat ineens alles mogelijk is. Misschien dat ‘The Ape Man’ in dat opzicht ook wel een tikkeltje veilig is, maar de twist aan het einde zorgt gelukkig voor een aangename opschudding. Zo blijkt toch weer dat in een animatiefilm alles kan en alles mag.

Marieke de Vries

DVD- en blu-ray-release: 2 oktober 2018 (DVD/blu-ray-box Selected Shorts #25 – De Beste Vlaamse Kortfilms)​