The Applicant (2006)

Regie: Faisal A. Qureshi | 5 minuten | drama, korte film | Acteurs: Emma Crews, Clare McGlinn, Parvez Qadir, Ash Tandon

“Gespecialiseerd in het knippen en plakken van korte films, promo’s en commercials, is Faisal A Qureshi een ambitieuze jonge filmer, die met ‘The Applicant’ een vijfde korte film op zijn naam zet. Ambitieus, want zoals hij zelf aangeeft: ideeën genoeg voor feature films, maar ja, dat vraagt ook weer andere vaardigheden, contacten, tijd en geld, heel veel geld. Ter vergelijking: Tarantino’s eerste low-budget feature film ‘Reservoir Dogs’ (1992) kostte ongeveer 30.000 dollar om te schieten, in 16mm kwaliteit, waarbij de acteurs vrijwel voor nop werkten. ‘The Applicant’ werd gemaakt voor minder dan 4000 euro (nog relatief duur zou je zeggen!).

‘The Applicant’ gaat over de angst om je ‘perfecte baan’ mis te lopen en daarmee wellicht je geld, je geluk en wat al niet meer én wat je ervoor over hebt deze níet mis te lopen. Moderne bedrijven kijken niet alleen naar wat je kan, maar ook of wel in een bepaald profiel past en dat soort dingen. Ze nemen geen personen van vlees en bloed aan, maar werknemers. Bottomline is: zij maken de regels, zij zijn de baas en als ze je niet willen hebben omdat je bij de ‘verkeerde’ etnische minderheid hoort, is het “tot ziens.” De uitwerking van het onderwerp doet denken aan de verhalen van Franz Kafka, die ook werelden schetst waarin alles buiten je controle lijkt te liggen, waarin niets gaat zoals jij het wilt. Gelaten je lot ondergaan lijkt dan ook de enige oplossing. Interessant gegeven, vermakelijk en met een geëngageerde boodschap, helemaal van deze tijd. Niet alleen van toepassing op de ‘minderheden’, maar absoluut relevant voor een ieder in ons moderne maatschappelijke systeem, waarin we bedrijven de dienst uit laten maken. Net als zijn vorige korte film ‘Scribble’, ziet het er verzorgd en professioneel uit. Beetje aan de korte kant (grapje). Een ticket naar de eerste feature film?”

Arjen Dijkstra

Speciale vertoning: Cinemix filmfestival 2007