The Aristocats – De Aristokatten (1970)

Regie: Wolfgang Reitherman | 78 minuten | animatie, komedie, familie, musical | Originele stemmencast: Phil Harris, Eva Gabor, Liz English, Gary Dubin, Dean Clark, Sterling Holloway, Roddy Maude-Roxby, Scatman Crothers, Paul Winchell, Lord Tim Hudson, Vito Scotti, Thurl Ravenscroft, Pat Buttram, George Lindsey, Hermione Baddeley, Charles Lane, Monica Evans, Carole Shelly, Nancy Kulp, Bill Thompson, Robie Lester, Peter Renaday| Nederlandse stemmencast: Wieteke van Dort, Louis Neefs, Arnold Gelderman, Luc Lutz, Joan Remmelts, Joost Prinsen, Barbra Gulikers, Michiel Geelen, Sander van Zijl, Willem Duyn, Tonny Huurdeman, Maya Bouma, Sacco van der Made, Emmy Lopez Dias, Harrie Geelen | Nederlandse stemmencast (geremasterde versie 2008): Maaike Widdershoven, Günther Neefs, Ewout Eggink, Xavier Werner, Wiet de Bruijn, Lydia Verhoef, Sander de Heer, Wim van Rooij, Jan-Anne Drenth, Pim Koopman

Duchess is een chique dame die gewend is aan een luxe leventje in de grote villa van haar rijke madame. Haar kinderen kunnen zingen, schilderen en pianospelen. Als Edgar een grote hoeveelheid slaapmiddel in hun eten doet en ze naar het platteland ontvoert, weet Duchess zich als stadse dame geen raad. Gelukkig komt er hulp in de vorm van de straatkat Thomas O’Malley die als een blok voor haar valt, maar even moet slikken als ze drie kleintjes blijkt te hebben.

Hij helpt haar terug te keren naar Parijs. Onderweg beleven ze veel avonturen. Ook ontmoeten ze de twee giechelende ganzen Abigail en Amelia die op weg zijn naar hun oom Waldo in Parijs. Het gezelschap komt pas ’s nachts aan in de stad en Thomas brengt Duchess en de kleintjes onder in ‘zijn huis’ om te slapen. Maar hij is bevriend met een stel jazzkatten en in plaats van te slapen wordt het die nacht een swingende boel.

Wat een verrukkelijke film! De liedjes in de bewerking van Harrie Geelen zijn erg leuk en de muziek is swingend. De personages zijn bijzonder geestig. Vooral het optreden van de zussen Abigail en Amelia is ontzettend komisch. De woordgrapjes buitelen over elkaar heen en grappige situaties zijn er in overvloed. De schetsmatige getekende achtergrond roept prima de nostalgische sfeer van het Parijs op als dé plaats voor kunstenaars.

Zoals gebruikelijk in een Disney film kunnen de dieren onderling praten en helpen ze elkaar. De muis Roquefort doet er alles aan om Duchess en de kleintjes voor de snode plannen van Edgar te behoeden zelfs met gevaar voor eigen leven. Erg verfrissend is ook het feit dat de vrijbuiter en casanova Thomas voor een geregeld bestaan kiest met een vrouw die al drie kinderen heeft. En dat Duchess, ondanks het feit dat ze een dame is, mee swingt op de muziek van zijn vrienden de zwerfkatten.

De digitale opknapbeurt anno 2008 is een enorme verbetering. Het water in de Seine fonkelt mooier, de regendruppels glanzen helderder en de kleuren van de prachtige decors en personages zijn net iets dieper. Wat de stemmen betreft, is er verbetering noch vooruitgang. De stemmen van de vroegere cast waren al uitstekend en die van de nieuwe cast zijn dat gewoon ook. Maar ja, er kan ook maar weinig misgaan met zulke geestige, meeslepende liedjes en al die grappige dialogen.

Je hoeft zeker geen kind te zijn om volop te kunnen genieten van deze hartverwarmende film.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 23 december 1971