The Artist (2011)

Regie: Michel Hazanavicius | 100 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Jean Dujardin, Bérénice Bejo, Missi Pyle, John Goodman, Malcolm McDowell, Penelope Ann Miller, Bérénice Bejo, Joel Murray, Beth Grant, Ed Lauter, Jen Lilley, Ben Kurland, Beau Nelson, Ken Davitian, Bitsie Tulloch

Op het filmfestival in Cannes viel iedereen al voor de charme van de Franse stomme film ‘The Artist’, en er is geen reden dat in Nederland ook niet te doen. De film van Michel Hazanavicius is intiem, vertederend en een hommage aan het Hollywood van voor de talkies kwamen.

Op het eerste gezicht lijkt de film vooral een tour-de-force van Jean Dujardin die de acteur in verval speelt, maar ieder wordt meegezogen in dit staaltje pure cinema en er wordt naar hartenlust naar Oscars gesolliciteerd door componist Ludovic Vource en cinematograaf Guillaume Schiffman, die beiden alle clichés van de stomme film weten te ontwijken en van ‘The Artist’ een eigentijdse film weten te maken.

Met zijn vele referenties naar de stomme en gesproken klassiekers uit de vroege jaren van de cinema, van ‘F. W. Murnau’s ‘Sunrise’ tot Orson Welles’ ‘Citizen Kane’, is ‘The Artist’ voor cinefielen een hemels paradijs, maar ook de gewone bioscoopbezoeker zal worden meegezogen in de wereld die Hazanavicius heeft gecreëerd. Te midden van al het digitale 3D geweld waar de cinema onder lijdt, is een Franse stomme zwart-wit productie een van de beste films van het jaar; het zegt iets over het lef van producer Thomas Langmann, maar eigenlijk over al die meededen.

Oudgediende Amerikanen als John Goodman en James Cromwell genieten zichtbaar, en omdat zij alle zeilen bijzetten om niet weggespeeld te worden door Dujardin en Bérénice Bejo, spat het talent van het doek. Het is een film die zomaar hoge ogen zou kunnen gooien bij de Oscars, om de simpele reden dat de film geen enkel mankement kent. De manier waarop er gespeeld wordt met geluid wanneer de talkies hun intreden doen, plaatst Hazanavicius in het rijtje der “knutselregisseurs”, de manier waarop hij met weinig middelen een emotioneel zo sterk drama weet af te leveren naar eigen script maakt van hem een nieuwe toevoeging aan de auteurscinema. ‘The Artist’ is zo meerdere vormen van grootse cinema in één; een onvervalst meesterwerk.

Luuk Imhann

Waardering: 5

Bioscooprelease: 24 november 2011