The Assault – L’assaut (2010)

Regie: Julien Leclercq | 95 minuten | actie, thriller | Acteurs: Vincent Elbaz, Grégori Derangère, Mélanie Bernier, Philippe Bas, Aymen Saïdi, Marie Guillard, Antoine Basler, Fatima Adoum, Hugo Becker, Hugues Martel, Hervé Dubourjal, François Lescurat, Abdelhafid Metalsi, Jean-Philippe Puymartin, David Sevier, Marc Robert, Samira Lachhab, Samira Sedira, Lounès Tazairt, Chems Dahmani

De 232 mensen aan boord van Air France vlucht 8969, die 24 december 1994 van Algiers naar Parijs Charles de Gaulle wilden vliegen, zullen rond de feestdagen altijd terugdenken aan die ene afschuwelijke gebeurtenis, die hun leven behoorlijk op z’n kop zette. Zij die het nog kunnen navertellen althans. De Airbus waarin ze zaten werd namelijk gekaapt door vier leden van de Groupe Islamique Armée (GIA), moslimfundamentalisten die zichzelf zagen als ‘soldaten der barmhartigheid’ en als doel hadden hun broeders te bevrijden in naam van Allah en hun tegenstanders daar te raken waar het ’t meeste pijn doet. Vermomd als Algerijnse politieagenten waren ze aan boord gestapt, zogenaamd om paspoorten te controleren. Al snel maakten ze hun ware aard bekend en namen ze, gewapend met AK-47’s en Uzi’s, de controle over het vliegtuig over. De kapers eisten volledige medewerking van de 220 passagiers en de twaalf bemanningsleden, anders zouden ze niet voor de gevolgen instaan. Hun doel was om met een volle brandstoftank regelrecht op de Eiffeltoren af te stevenen en een ravage aan te richten in Parijs.

De Franse regisseur Julien Leclercq verfilmde de gebeurtenissen van Kerstmis 1994 onder de titel ‘The Assault’ (‘L’Assaut’, 2010). Daarbij bekijkt hij de kaping vanuit verschillende perspectieven. De nadruk ligt met name bij Thierry (Vincent Elbaz), een lid van de GIGN, de antiterrorisme-eenheid van de Franse Gendarmerie, die thuis een vrouw (Marie Guillard) en een jonge dochter heeft die doodsangsten uitstaan als hij op pad wordt gestuurd om de kapers een halt toe te roepen. Ook zijn baas, commandant Denis Favier (Grégori Dérangère) wordt op de voet gevolgd. Daarnaast wordt ook de politieke kant van het verhaal belicht, waarbij de focus wordt gelegd bij de jonge ambassademedewerkster Carole (Mélanie Bernier), die de zaak niet zo zeer vanuit haar verstand, maar meer vanuit haar intuïtie benadert. Wat niet altijd even goed uitpakt overigens. Ten slotte zijn er natuurlijk de kapers zelf, aangevoerd door Abdul Abdullah Yahia (Aymen Saidi). Door meerdere perspectieven te gebruiken, is het lastig daadwerkelijk tot de personages door te dringen en hun beweegredenen te ontdekken. Leclercq slaagt er eigenlijk in geen enkele verhaallijn in de oppervlakkigheid te ontstijgen. Vooral de kapers blijven helaas bijzonder eenzijdig.

‘The Assault’ presenteert zich als een realistische weergave van wat er zich werkelijk heeft afgespeeld rond de Kerst van 1994. De film volgt in grote lijnen de feiten, al moet aangetekend worden dat er soms wat wordt weggelaten, wat de handelingen van de personages niet altijd logisch maakt. De verhaallijnen buiten het vliegtuig om zijn er (grotendeels) bij verzonnen en missen alle overtuigingskracht. Carole die op eigen houtje een beruchte topterrorist opzoekt… het is niet bepaald geloofwaardig. Leclercq had zich beter uitsluitend op de gebeurtenissen in het vliegtuig kunnen concentreren. Want ook al is ook dat aspect van de film niet foutloos uitgewerkt (bij de aanval van de GIGN-troepen wordt bijvoorbeeld een hele tussenfase overgeslagen), de scènes zijn wél behoorlijk beklemmend gefilmd waardoor het toch spannend wordt. Leclercq gebruikt, waarschijnlijk om het realistische gehalte van het verhaal te benadrukken, grauwe filters en een camera die nogal beweeglijk is. Zoals we dat ook zagen in ‘United 93’ (2006), een film die in meerdere opzichten verwant is aan deze, maar er op alle niveaus superieur aan is. Want waar Paul Greengrass zijn publiek anderhalf uur lang op het puntje van zijn stoel hield, lukt dat Julien Leclercq hooguit een kwartier.