The Baby Formula (2008)

Regie: Alison Reid | 82 minuten | komedie | Acteurs: Angela Vint, Megan Fahlenbock, Rosemary Dunsmore, Matt Baram, Jessica Booker, Sarain Boylan, Maggie Cassella, Dmitry Chepovetsky, Roger Dunn, Hal Eisen, Maggie-Anne Erechook, Arwyn Gouadec, Michael Hanrahan, Alison Reid, R.D. Reid

‘The Baby Formula’ mag je gerust een onalledaagse film noemen. Een gay komedie in de vorm van een mockumentary (speelfilm vermomd als documentaire) over twee vrouwen die zwanger raken van elkaar. Hoe ze dat doen is simpel: je neemt een paar stamcellen, maakt er sperma van en klaar is Klara. Het enige wat je dan nog moet doen is de families op de hoogte stellen van het heuglijke feit. Maar of die er echt blij mee zijn…

Het verhaal van ‘The Baby Formula’ is even onzinnig als prikkelend. De nieuwe manier om baby’s te bakken, maakt de aanwezigheid van mannen in de toekomst overbodig. Spijtig dat deze mockumentary niets met dat gegeven doet. Na de wonderbaarlijke conceptie waarmee de film opent, volgen de veel alledaagsere zwangerschapsperikelen. De rol van de familie is voorspelbaar, vooral van het gelovige segment. Ook de uiteindelijke thema’s – tolerantie, tolerantie en nog eens tolerantie – liggen voor een gayfilm te veel voor de hand.

Gelukkig lijdt ‘The Baby Formula’ niet al te zeer onder die voorspelbaarheid. De film neemt zichzelf zelden serieus, zodat we regelmatig worden getrakteerd op dwaze humor en ontwikkelingen van de meer soapy soort. De makers weten daarbij niet altijd maat te houden, maar op momenten dat de film te dramatisch of te melig wordt is er altijd weer die alles en iedereen relativerende zelfspot.

De grootste kracht van ‘The Baby Formula’ zit in het acteren van Angela Vint en Megan Fahlenbock. De chemie tussen de dames is dermate sterk, dat het je verbaast dat ze in het echt geen stelletje vormen (hoewel ze in het echt wel zwanger waren tijdens de opnamen. Overigens niet van elkaar). De meiden bitchen, tortelen, zeuren, kroelen, kwebbelen en ruziën als een levensecht koppel. Maar als het erop aankomt vormen ze een gesloten front tegen de boze buitenwereld van familieleden en cameraploeg.

Dat aandoenlijke koppel is wat je nog het meest bijblijft van deze lichtgewicht komedie. Een koppel dat ongetwijfeld sterk genoeg is om nog veel meer kinderen op te voeden. Misschien is dat nog wel de belangrijkste boodschap van ‘The Baby Formula’. Wie twijfelt of twee vrouwen in staat zijn om kinderen groot te brengen, moet deze film maar eens bekijken. Geen hoogvlieger, wel een goedgemutste en vermakelijke komedie.