The Bad Batch (2016)
Regie: Ana Lily Amirpour | 118 minuten | actie, horror | Acteurs: Suki Waterhouse, Jason Momoa, Jayda Fink, Keanu Reeves, Jim Carrey, Yolonda Ross, Aye Hasegawa, Giovanni Ribisi, Louie Lopez Jr., E.R. Ruiz, Cory Roberts
Na het positief ontvangen debuut van Ana Lily Amirpour als schrijver en regisseur van ‘A Girl Walks Home Alone at Night’ (2014), waren de verwachtingen hoog voor haar volgende project: ‘The Bad Batch’ (2016). In tegenstelling tot wat je zou verwachten van de titel is ‘A Girl Walks Home Alone at Night’ een horror/drama film waarin The Girl (Sheila Vand) de bedreiging is. The Girl is namelijk een vampier die op slechte mannen jaagt. Amirpour omschrijft deze tweede film als “a post-apocalyptic cannibal love story” (tegenover IndieWire, 2014). Amirpour moet met ‘The Bad Batch’ als actie/horror én romantische film dus veel waarmaken. De film opent sterk, maar weet die energie helaas niet vast te houden tot de finale.
In ‘The Bad Batch’ volgt de kijker het verhaal van Arlen (Suki Waterhouse). Tijdens de stille opening wordt Bad Batcher Arlen in een Texaans reservaat voor criminelen gedumpt. Arlen is, net als de andere leden van de Bad Batch, zo’n wanhopig figuur dat ze geen deel meer uit mag maken van de maatschappij. Binnen een dag wordt ze opgepikt door een groep kannibalen die wordt geleid door Miami Man (Jason Momoa). Eenmaal ontsnapt baant Arlen zich een weg naar Comfort, een dorpje van Bad Batchers waar The Dream (Keanu Reeves) de scepter zwaait en het dieet vooral bestaat uit drugs in plaats van mensenvlees. Als de film na een ietwat lange, maar interessante opening écht begint, zijn de verwachtingen hoog.
En daar blijft het bij. De hoge verwachtingen die in de opening worden gewekt door een combinatie van sterke beelden, korte momenten van spanning en levendige muziek, worden gevolgd door stille scènes waarin maar bar weinig gebeurt. Het eerste uur houdt de film de aandacht nog wel vast, maar daarna weten de Texaanse vlaktes en nachten het brein niet meer te prikkelen. Door de vele billboards en Amerikaanse vlaggen lijkt het verhaal zich uiteindelijk meer op de achtergrond af te spelen dan op de voorgrond.
En die achtergrond gaat steeds meer de aandacht trekken, want de personages doen dat op een gegeven moment niet meer. De acteurs weten de ogenschijnlijk diepe (maar toch vrij oppervlakkige) teksten niet te verheffen naar iets waar je als kijker achteraf nog even over na kan denken. Reeves wordt bijvoorbeeld neergezet in een soortgelijke rol die Helmut Bakaitis vervult in ‘The Matrix Reloaded’ (2003) als Architect. Daarin legt hij Neo (dan gespeeld door Reeves) uit hoe het écht zit. Op zich interessant om Reeves deze keer aan de andere kant te zien, maar na bijna twee uur sjokken is het niet voldoende om een blijvende indruk achter te laten. De scènes waarin niet wordt gesproken vallen helaas ook tegen en voelen soms ongemakkelijk lang.
De film slaat de plank ook mis als romantische horror/actie film. De horrorelementen worden in het begin effectief gebruikt om de kijker te vertellen dat het reservaat een nare plek is. Maar na een half uur is de horror er eigenlijk wel vanaf. Net als de actie trouwens. Bij kleinschalige actie in de woestijn denk je al snel aan ‘The Book of Eli’ (2010). Amirpour koos ervoor om het geweld op een realistischere manier af te beelden. Voor ‘The Bad Batch’ is dat stilistisch gezien een goede keuze, voor de kijker op de bank wellicht een tegenvaller. De film moet ook een romantische film zijn, maar de chemie tussen de personages is zo droog als de woestijn zelf.
Al met al, ‘The Bad Batch’ probeert veel te zeggen en neemt ruim de tijd om dat te doen. Commentaar op The American Dream, het Amerikaanse rechtssysteem, en goed en kwaad in extreme context kan zeker interessant zijn. Maar net zoals de film zoekende blijft naar het exacte genre, blijft de luisteraar zoeken naar een definitieve conclusie. Na het succesvolle debuut van Amirpour valt ‘The Bad Batch’ dus tegen. De film had uiteindelijk waarschijnlijk enorm geprofiteerd van een feministische kannibaal jagende vampier.
Sam van Zuilen
Waardering: 2
VOD-release: 22 september 2017 (Netflix)