The Bag Man (2014)

Regie: David Grovic | 109 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: John Cusack, Rebecca Da Costa, Robert De Niro, Crispin Glover, Dominic Purcell, Sticky Fingaz, Martin Klebba, David Shumbris, Chazz Menendez, Ian Mclaughin, Theodus Crane, Mike Mayhall, Danny Cosmo, John Wilmot, J. Todd Anderson, Celesta Hodge, David Grovic

Vergane glorie. Over de datum. Overbodig. Gedateerd. Pijnlijk onleuk. John Cusack. Robert De Niro. The Bag Man.

Bovenstaande tekst geeft al aan wat je van ‘The Bag Man’ kunt verwachten. Helemaal niks dus. Deze film is een verspilling van tijd, geld en misschien ook wel talent. Het is schrijnend om te zien hoe ooit zo’n grote acteurs als De Niro en Cusack hun principes voor keiharde cash hebben verruild. Deze mannen kozen in het begin van hun carrière nog voor artistieke, gedurfde rollen en hoogstaande films. Anno 2014 draait het vooral om het cashen van een loonstrookje. Creativiteit en een goed script tellen niet meer mee. Erg pijnlijk. De Niro moet stoppen en zijn ooit zo mooie carrière niet verder bezoedelen met deze meuk. Cusack moet of heel snel goede rollen gaan uitkiezen of met pensioen gaan, want dit kan echt niet meer…

In ‘The Bag Man’ draait het om de geharde Jack (Cusack). In opdracht van maffioso Dragna (De Niro) moet hij een tas naar een motel brengen. Verdere instructies volgen. De klus lijkt eenvoudig, maar is het niet. Er lopen veel schimmige types rond. Zo ook de mysterieuze Rivka (Da Costa) die Jack wel ziet zitten.

Naast de enorm fletse vertolkingen van Cusack en De Niro heeft ‘The Bag Man’ met meer problemen te kampen. Het slappe script hoopt net zo cool te zijn als ‘Pulp Fiction’, maar dat mislukt faliekant. De quasi-eigentijdse oneliners zijn gemaakt hip en daardoor zeer vervelend. Ook de grote hoeveelheid buitenissige personages werkt irritatie op. Tot overmaat van ramp is het acteerwerk van de cast tenenkrommend. Vooral Da Costa valt door de mand. Ze kan niet acteren, maar dat kan ook over Purcell en Sticky Fingaz gezegd worden. Enkel cultacteur Crispin Glover valt in positieve zin in. Hij zet een bijzonder vaag typetje neer dat goed is voor enkele lachsalvo’s. Wel jammer dat ook hij zich voor deze bocht leent.

‘The Bag Man’ is een mislukte film. Vermijden dus en vooral niet kopen, want je komt gegarandeerd met een kat in de zak thuis!

Waardering: 1

Bioscooprelease: 3 april 2014