The Banishing (2020)

Recensie The Banishing CinemagazineRegie: Christopher Smith | 97 minuten | horror, thriller | Acteurs: Jessica Brown Findlay, John Heffernan, Anya McKenna-Bruce, Sean Harris, Adam Hugill, John Lynch, Jean St. Clair, Jason Thorpe, Amy Trigg, Nigel Travis, Seamus O’Neill, Cokey Falkow, Sara Apostolaki, Matthew Clarke, Keith Dunphy, James Swanton, Danny Shayler, Francesca Fowler

We schrijven de jaren dertig van de twintigste eeuw. De jonge dominee Linus neemt met zijn vrouw Marianne en dochter Adelaide zijn intrek in een oud Brits landhuis. Het duurt uiteraard niet lang voordat Adelaide contact aanknoopt met een denkbeeldige vriend en in het holst van de nacht vreemde geluiden begint te horen. Het nieuwe onderkomen van de familie blijkt namelijk een bewogen geschiedenis te hebben. Al snel moet Marianne de strijd aanbinden met de demonen uit het verleden die huizen in haar nieuwe woning.

‘The Banishing’ opent met een opzienbarende en veelbelovende proloog. Op basis van die ouverture denk je dat deze film qua sfeer, aanpak en toonzetting misschien net een wat ander pad volgt dan het platgetreden spookhuisstramien dat je terugziet in de vele middelmatige horrorprenten die door de jaren heen het levenslicht hebben gezien. Toch valt dat uiteindelijk tegen. Hoewel sommige scènes en karakters (met name de door Sean Harris gespeelde zonderling Harry Price) hinten naar het werk van de Italiaanse griezelmeester Dario Argento, is regisseur Christopher Smith uiteindelijk te conservatief om die lijn consequent door te trekken en het buitenissige karakter van veel van Argento’s werken echt te omarmen.

Ondanks suggestieve en potentieel spannende elementen als geesten, met geheimzinnige monnikskappen uitgeruste griezels, spiegels die alternatieve realiteiten en andere dimensies tonen en enge poppen, slaagt ‘The Banishing’ er zelden in om het momentum te creëren dat nodig is om de kijker het verhaal in te zuigen. Dat komt deels door het (te) trage tempo, maar ook door de gebrekkige uitwerking van de hoofdpersonages. Ze missen karakter en een duidelijke geschiedenis, waardoor je als kijker niet echt meeleeft met hun beproevingen en ontberingen. En dat is toch wel een probleempje voor een film die vooral inzet op psychologische in plaats van viscerale horrorelementen. De ondersteunende personages (de eerder genoemde Harry Price en de hardvochtige bisschop Malachi) zijn een stuk interessanter dan de mensen waar het verhaal primair om draait. Sommige scènes zijn bovendien zo gefilmd dat ze het moment suprême van de sequentie uiteindelijk ontdoen van een flinke dosis spanning.

‘The Banishing’ begint als een veelbelovend spookhuisverhaal, maar verwordt uiteindelijk tot een plichtmatige exercitie. De broodnodige spanning en suspense zijn maar mondjesmaat aanwezig, terwijl de climax (hoewel niet heel slecht) ook niet goed genoeg is om het lome verteltempo en het gebrek aan ‘op-het-puntje-van-je-stoelmomenten’ te compenseren. Er zijn slechtere, maar ook heel veel betere spookfilms gemaakt dan deze toch wat vlakke en ongeïnspireerd ogende rolprent.

Frank Heinen

VOD-release: 16 juni 2021