The Batman/Superman Movie (1998)

Regie: Toshihiko Masuda | 61 minuten | actie, animatie, avontuur | Originele stemmencast: Timothy Daly, Dana Delany, Kevin Conroy, Clancy Brown, Mark Hamill, Arleen Sorkin, Lisa Edelstein, Bob Hastings, Efrem Zimbalist Jr., Joseph Bologna, Robert Costanzo, George Dzundza, Lauren Tom

De tijd dat een tv-film nog voor goedkoop amusement stond is voorbij. De fijne cartoon ‘The Batman/Superman Movie’ is daarvan het bewijs. Deze een uur durende film raast aan je voorbij en trakteert je op strakke actiescènes en vloeiende animaties. Dat het verhaal en de voice acting ook van een hoog niveau zijn is helemaal mooi meegenomen.

In ‘The Batman/Superman Movie’ moeten Batman (Conroy) en Superman (Daly) hun krachten bundelen om de Joker (Hamill) tegen te houden. De schurk heeft een deal gesloten met Lex Luthor (Brown). Die overeenkomst houdt in dat Joker een miljard dollar krijgt als hij Superman vermoordt. Het lijkt nog te gaan lukken ook, want de crimineel heeft kryptoniet in handen: een stof die Supermans bovenmenselijke krachten neutraliseert. De twee superhelden besluiten tegen wil en dank hun krachten te bundelen. Het duo kan niet goed met elkaar overweg, omdat ze allebei een oogje hebben op journaliste Lois Lane (Delaney).

Toegegeven: het verhaallijntje van ‘The Batman/Superman Movie’ zal niet veel harten sneller doen kloppen. Erg origineel of opvallend klinkt het niet. Toch is de uitwerking van het script een grote troef van deze film. Er zitten verschillende interessante zijlijntjes in de plot die op een bevredigende manier worden uitgewerkt. De gespannen driehoeksverhouding tussen Bruce Wayne (Batmans alter ego), Clark Kent (Supermans echte identiteit) en Lois Lane is grappig en scherp. Naast strubbelingen op het romantisch vlak wil het qua samenwerking ook niet zo vlotten tussen Superman en Batman. De twee hanteren totaal uiteenlopende methodes, vooral de gewelddadige acties van Bats vallen niet in goede aarde bij zijn concullega. De strakke, minimalistische stijl van de film is overgenomen van de populaire cartoonseries rond Bat- en Superman.

Het overkoepelende verhaal van de team up van Joker en Lex Luthor is erg amusant uitgewerkt. De actie zit goed in elkaar en de animaties zien er prima verzorgd uit. Ook is het onvoorspelbaar wat er gaat gebeuren, omdat de Joker nu eenmaal een ongeleid projectiel is. De grote kracht van deze tv-film schuilt echter in de ijzersterke voice cast. Er is een heel blik ervaren stemacteurs opgetrommeld om iets moois te maken van dit product en dat merk je. Vooral Mark Hamill is goed op dreef als de Joker. De schurk wisselt continu op de grens tussen genialiteit en gekte, wat duidelijk naar voren komt in zijn stem.

Ook Dana Delaney is goed als Lois Lane die afwisselend sexy, grappig en tragisch is. Maar ook Brown, Conroy en Daly zijn uitstekend. De acteurs hebben met hart en ziel gewerkt aan de film en dat is te horen. De emoties komen goed over en het spelplezier spat er vanaf. In combinatie met de overtuigende tekeningen levert dat een lekker filmpje op dat voor zowel kinderen als volwassenen erg genietbaar is.