The Battle – Mijn vader is een detective: The Battle (2012)

Regie: Will Wissink | 82 minuten | familie | Acteurs: Tjeerd Melchers, Rick Mackenbach, Jasmin Pasteuning, Tara Hetharia, Cees Geel, Ellen ten Damme, Beau van Erven Dorens, Jeronimo van Ballegoijen, Camilla Siegertsz, Loek Peters, Sanne Vogel, Frank Awick, Cynthia Abma, Jon Karthaus, Stephan Evenblij, Dean Saunders, Pearl Jozefzoon, Charly Prick, John van den Heuvel

Een ontsnapte gevangene die uit is op wraak, een daaruit voortvloeiende aanslag op iemands leven, een talentenjacht, een eerste liefde die hevig botst met oudere vriendschappen, een teruggevonden liefde, een altijd afwezige ouder, een niet goed communicerende ouder, een veeleisende grootouder, een zwangere, altijd hongerige agente… Het zijn nogal wat ballen die filmmakersduo Will Wissink en Zebi Damen in ‘The Battle’, deel drie in de reeks ‘Mijn vader is een detective’ in de lucht willen houden. Dat de samenvoeging van al die verschillende personages met hun problemen niet tot een bevredigend resultaat leidt, is niet echt een verrassing. Een goede film maken, het blijft een strijd…

De consequentie van zoveel verhaallijnen is dat er te veel moet gebeuren in een te korte tijd en dat daardoor de geloofwaardigheid achteruit holt. In ‘The Battle’ worden problemen net zo snel gecreëerd als weer opgelost. Op amateuristische wijze een stel gewapende misdadigers overmeesteren gaat net zo makkelijk als een al jaren sluimerende familiekwestie bijleggen. Binnen no time en zonder al te veel repetities verandert Mara van een ietwat bedeesd zingend meisje in een rockchick met een geweldig repertoire. En opeens blijkt Ortwin een enorm goede zangstem te hebben.

Het is weliswaar na twee films bijna een prettig weerzien met Sam, Ortwin, Sterre, Max, Femke en Mara, op wie sinds het verrassende eind van ‘De wet van 3’ de overkoepelende titel van de reeks ook van toepassing is. Maar dat heeft meer met de herkenning te maken – het is leuk om, à la ‘Harry Potter’ de jongeren te zien opgroeien in de reeks – , dan dat we daadwerkelijk om de personages zijn gaan geven. Dit wordt nog eens onderstreept door een van de hoofdpersonen, die op een gegeven moment de eigenschappen van een ander karakter in de film opnoemt. Nergens heeft de kijker het idee dat die omschrijving inderdaad klopt, omdat het personage nergens echt tot leven is gekomen. Ze blijven papieren figuren, wiens acties en reacties worden veroorzaakt door de zinnen in het scenario, niet omdat je dat van ze verwacht.

Het is eigenlijk tegenstrijdig dat ‘The Battle’ uit wil dragen dat roem nooit ten koste moet gaan van familie en vrienden, maar juist in de scènes met de optredens de meeste indruk maakt. Er is veel aandacht besteed aan de muziek en de scènes die zich afspelen op het podium zien er gelikt uit. Wat eveneens voor de film pleit is de geloofwaardige, niet clichématige afwikkeling van de verhaallijn rondom de talentenshow.

‘The Battle’ is een deel drie dat overigens prima op zichzelf kan staan, al kan het voor de achtergrondinformatie geen kwaad om ‘MVIED: Het geheimzinnige forteiland’ en ‘MVIED: De wet van 3’ te bekijken. ‘The Battle’ is vooral bedoeld voor kinderen in de bovenbouw en jonge tieners, waarbij de groeiende schare fans van zanger Jeronimo de film zeker niet mag overslaan. Maar daar kunnen ze ook gerust mee wachten tot de film in de huiskamers beschikbaar is.

Bioscooprelease: 10 oktober 2012
DVD-release: 29 januari 2013