The Beast – Biseuteo (2019)

Recensie The Beast CinemagazineRegie: Jung-Ho Lee | 130 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Sung-min Lee, Jae-myung Yoo, Seong-Bong Ahn, Daniel Choi, Ho-jung Kim, Ja-Yeon Ok

‘The Beast’ (‘Biseuteo’) is een loeispannende thriller uit Zuid-Korea, waarin twee rivaliserende politie-inspecteurs een mysterieuze verdwijningszaak moeten oplossen. Als het mishandelde lichaam van het 17-jarige meisje wordt gevonden, is het politiekorps van Incheon erop gebrand om de dader te vinden. Zeker als het erop lijkt dat het hier om een seriemoordenaar gaat die mogelijk al meerdere slachtoffers gemaakt heeft. Jung Han-Soo (Sung-min Lee) en Han Min-Tae ( (Jae-myung Yoo) waren ooit partners, maar zijn nu inspecteurs en leiders van twee verschillende rechercheteams. Hun chef wordt binnenkort gepromoveerd tot commissaris en degene die de moordzaak succesvol oplost, zal hem opvolgen. Hun ambitie om hogerop te komen en hun gedrevenheid de moordenaar te vinden, versterkt hun gebruikte methodes. Waar Han gewiekster is en bereid is de regels te buigen, is Han meer van het type sloopkogel, waarbij hij het breken van de wet voor lief neemt. Deze ‘het doel heiligt de middelen’ houding brengt hem steeds verder in de problemen en hij moet steeds verder gaan om eerder gemaakte fouten te herstellen of toe te dekken. Zijn relatie met zijn (bijna) ex-vrouw, die de patholoog-anatoom is die ook op de zaak zit, komt verder onder druk te staan. Tot overmaat van ramp is net een vrouwelijke drugsdealer uit de gevangenis ontslagen, die nog een appeltje met hem te schillen heeft.

Regisseur Jung-Ho Lee draait de duimschroeven vooral bij Jung steeds verder aan en als kijker word je meegezogen in diens afdaling in steeds crimineler gedrag. Hij schreef zelf ook het scenario van ‘The Beast’, dat losjes gebaseerd is op de Franse thriller ’36 Quai des Orfèvres’ van Olivier Marchal uit 2004, maar waarbij alleen het uitgangspunt van twee agenten die de wet breken om promotie te maken, is overgenomen. De uitwerking, met allerlei intrigerende subplots die allemaal weer bij elkaar komen, levert een typische thriller op, waarop ze in Zuid-Korea patent lijken te hebben. Onderweg heeft de film een paar verrassingen in petto, die wellicht niet even bijster origineel zijn, maar wel op zodanige manier in het verhaal vervlochten zijn, dat het geen seconde storend overkomt. De spanningsopbouw is minutieus afgestemd: een mooi voorbeeld is het herhaaldelijk afgaan van een mobiele telefoon. Net als je als kijker wil roepen: “neem nou op, man!” gebeurt dat ook daadwerkelijk – of houdt het signaal op. De film houdt lang een laag, maar broeierig tempo aan, met af en toe plotselinge uitbarstingen van geweld. Het hoogtepunt daarbij is een stake-out van een appartementencomplex waar de moordenaar zich mogelijk schuilhoudt, maar waar ook een Chinese drugsbende handel drijft. De agenten uit Incheon komen dan in conflict met een groep federale rechercheurs die óók met een stake-out bezig zijn, hetgeen door een fout van Han ontaardt in een massaal gevecht dat bijzonder fraai in beeld is gebracht. Hoewel de makers niet terugschrikken voor stevige knokpartijen, inclusief close-ups tot in de details – blijven de echte gruwelijkheden van de seriemoordenaar grotendeels buiten beeld. Die worden aan de verbeelding van de kijker overgelaten door middel van geluidsfragmenten (de moordenaar maakt opnames van de schreeuwen van zijn slachtoffers), een slimme vondst die misschien nog wel meer impact heeft van het tonen van wat de moordenaar aanricht.

‘The Beast’ is geen vrolijkmakende film en de titel kan op verschillende manieren uitgelegd worden en naar verschillende ‘beesten’ verwijzen. Helemaal perfect is de film niet: hij had bijvoorbeeld hier en daar nog iets ingekort kunnen worden. Het acteerwerk van de twee hoofdrolspelers Jae-myung Yoo en Sung-min Lee is top. Vooral de manier waarop de laatste laat zien hoe hij de controle over zijn leven, de zaak en zijn mentale gezondheid steeds verder verliest, is indrukwekkend. Misschien geen film die heel lang in je herinnering blijft hangen, maar voor liefhebbers van Koreaanse actiefilms of van degelijk gemaakte politiethrillers is dit zeker een must.

Hans Geurts

VOD-release: 4 juni 2020