The Beatles: Eight Days a Week – The Touring Years (2016)

Regie: Ron Howard | 137 minuten | documentaire, muziek | Met: Paul McCartney, Ringo Starr, John Lennon, George Harrison, Larry Kane, Whoopi Goldberg, Elvis Costello, Eddie Izzard, Sigourney Weaver, Richard Lester, Roger Moore, Yoko Ono, Ed Sullivan, George Martin, Billy Preston, Brian Epstein, Pete Best

Over The Beatles is veel bekend. De belangrijkste popgroep aller tijden is letterlijk en figuurlijk vastgelegd, zou je kunnen zeggen. Zelfs een vuistdikke biografie van de mysterieuze John Lennon kon in 2008 niet veel meer toevoegen, te meer auteur Philip Norman ook al tekende voor ‘Shout!’, de groepsbiografie uit 1981. Wie The Beatles als liveband wil vangen komt best uit bij beelden, zoals in de documentaire ‘The Beatles at Shea Stadium’ uit 1966. ‘Eight Days a Week’ – een braaf product van Beatles-vehikel Apple Corps – beoogt door middel van beschikbaar, rare & unseen beeldmateriaal een completer portret te schetsen van de live years van de Liverpudlians (1963-1966). Dat de opkomst van The Beatles iets speciaals is weten we. Zelfs na Elvis blijft het een opmerkelijk verhaal, die gillende meiden in het brave Engeland van de vroege jaren zestig, waar de truitjes nog van zuiver scheerwol waren en de gasmeter met muntgeld in gang moest worden getrokken. Zelfs de opkomst van het internet valt in het niet bij de uitbarsting van jeugdcultuur in die tijd. Een keer wordt dat mooi gevangen, wanneer het zingen van het publiek in thuisstadion Anfield Road de band overstemt.

De camera blijft gericht op de fans, waardoor de kijker weet: het gaat om hen. Met het hier gememoreerde optreden in Shea Stadium (NY) is het concert in Liverpool een van de weinige visuele hoogtepunten. Qua beelden is ‘Eight Days a Week’ een statische verzameling, vooral interessant voor de eeuwige fan. Waarom is een interview met Paul McCartney niet voorzien van bewegend beeld, maar krijgen we een slideshow van foto’s van toen te zien? Het gebeurt meer. Waren er geen sappiger beelden beschikbaar? Zijn de ruzies, bijvoorbeeld met de flamboyante manager Brian Epstein, nooit opgenomen? Denk het wel, maar we zien ze niet. De gebruikte geluidsopnamen zijn remastered en bijzonder goed te noemen, zoals kwaliteit een gegeven is bij de muziek van The Beatles. Dat betaalt zich vooral uit bij de weergave van het beroemde, allerlaatste optreden op het dak van het Londense Apple-hoofdkantoor in januari 1969. Op plaat uitbrengen die shizzle. Wat blijft is bewondering voor de vier, terwijl zij door fans haast werden opgevreten. Aan dat spektakel wordt door leden, nabestaanden en zakelijke entourage nog steeds veel geld verdiend.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 20 oktober 2016
VOD-release: 21 november 2016