The Big Year (2011)

Regie: David Frankel | 96 minuten | komedie | Acteurs: Jack Black, Zahf Paroo, John Cleese, Owen Wilson, Rosamund Pike, Steve Martin, Kevin Pollak, Joel McHale, JoBeth Williams, Paul Campbell, Cindy Busby, Greg Kean, Eva Allan, Bill Dow, Barry Shabaka Henley, Dianne Wiest, Brian Dennehy, Calum Worthy, Anthony Anderson, June Squibb, Craig Bockhorn, Jim Parsons, Anjelica Huston, Rashida Jones, Tim Blake Nelson, Joey Aresco, Ryan Caltagirone, Al Roker, Christopher Mann, Jan Bos

Jack Black, Owen Wilson, Steve Martin. David Frankel, regisseur van films als ‘The Devil Wears Prada’ (2006) en ‘Marley & Me’ (2008), heeft nogal wat komisch talent in huis gehaald voor zijn komedie ‘The Big Year’ (2011). Des te opmerkelijker is het dat al dat humoristisch geweld niet voldoende is om deze traag voortkabbelende film van de grond te krijgen. Aan de basis van de ‘The Big Year’ ligt Mark Obmasciks gelijknamige boek over een handvol geobsedeerde vogelaars die jaarlijks op 1 januari hun gewone leven vaarwel zeggen om een ‘big year’  te houden. Ze trekken eropuit om zo veel mogelijk verschillende soorten vogels te spotten. De drie mannen uit Obmasciks boek worden gespeeld door het illustere komische trio Black, Wilson en Martin. Behalve hun onderlinge strijd om de meeste vogels te spotten, draait het in de film ook om de manier waarop de buitenwereld met hun passie omgaat. Ze zetten hun leven een jaar lang op pauze, en dat heeft natuurlijk de nodige impact op hun dagelijks leven en hun relaties. Maar de passie van de heren weet de film niet over te dragen op de kijker en ook op het relationele vlak schiet ‘The Big Year’ zijn doel voorbij.

‘Je kunt dit niet vergelijken met golf. Golf is maar een hobby,’ aldus Kenny Bostick (Wilson), fervent vogelaar en met 732 unieke Noord-Amerikaanse soorten in één jaar recordhouder vogel spotten. Zijn echtgenote (Rosamund Pike) begrijpt er niets van; ze had liever gezien dat hij net als zij bezig was met het vervullen van hun kinderwens. Kenny’s concurrenten Stu Preissler (Martin) en Brad Harris (Black) stuiten ook al op onbegrip. Stu’s vrouw (JoBeth Williams) berust inmiddels in haar mans obsessie, maar zijn collega’s (Kevin Pollack en Joel McHale) vallen hem steeds lastig met hun vragen. En computerprogrammeur Brad – die er prat op gaat alle vogelgeluiden te kunnen herkennen – mag dan al tegen de veertig lopen, sinds zijn scheiding woont hij weer bij zijn ouders. Zijn moeder (Dianne Wiest) bedekt de merkwaardige hobby van haar zoon met de mantel der liefde, zijn vader (Brian Dennehy) is minder begripvol. Waar Kenny bij wijze van spreken over lijken gaat om zijn record te behouden of liever nog, te verbeteren, ontwikkelt zich tussen Stu en Brad een bijzondere vriendschap.

‘The Big Year’ is grof gezegd een aaneenschakeling van het drietal dat Noord-Amerika doorkruist op zoek naar zeldzame vogels, en hun individuele confrontaties met het thuisfront. Echt spectaculaire dingen gebeuren niet, waardoor de film beperkt blijft tot een weliswaar charmante maar eenzijdige (en eigenlijk best saaie) verzameling nietszeggende scènes. Had Frankel de passie van ornithologen en vogelspotters beter naar voren kunnen laten komen, dan had het voor gelijkgestemden wellicht nog interessant kunnen zijn, maar die passie knettert geen enkele keer. Frankel gaat er te vluchtig doorheen. Hij had het helemaal over een andere boeg kunnen gooien en er een pure lachfilm van kunnen maken, maar de humor blijft tot een minimum beperkt, waardoor ‘The Big Year’ vlees noch vis is. Gelukkig dan maar dat het acteerwerk van een aardig niveau is, maar wat wil je ook als je ziet wat voor blik sterren opengetrokken werd. Naast de eerder genoemde acteurs werden ook gearriveerde namen als Rashida Jones, Tim Blake Nelson en Anjelica Huston opgetrommeld, sommigen voor slechts een minimale bijdrage. John Cleese spreekt een inleidend historisch filmpje in. Zo zie je maar dat een parade aan sterren niet garant staat voor een boeiende film.

Geen spanning, geen grappen en te weinig focus op de vogels om échte vogelaars te kunnen boeien. In dat licht bezien is ‘The Big Year’ – sorry voor de woordspeling – niet bepaald een hoogvlieger. Toch heeft de film de nodige charme. Met zijn lichtvoetigheid, aansprekende cast en milde karakter stoot regisseur Frankel niemand voor het hoofd. Maar hij wint er waarschijnlijk ook niet veel harten mee.

DVD-release: 26 september 2012