The Blind Side (2009)

Regie: John Lee Hancock | 129 minuten | drama, biografie, sport | Acteurs: Sandra Bullock, Tim McGraw, Quinton Aaron, Jae Head, Lily Collins, Ray McKinnon, Kim Dickens, Adriane Lenox, Kathy Bates, Catherine Dyer, Andy Stahl, Tom Nowicki, Libby Whittemore, Brian Hollan, Melody Weintraub, Sharon Morris, Omar J. Dorsey, Paul Amadi, IronE Singleton, Hampton Fluker, Rhoda Griffis, Eaddy Mays, Ashley LeConte Campbell, Stacey Turner, Elizabeth Omilami, Afemo Omilami

“Did I really earn this, or did I just wear y’all down?” Zo begon Sandra Bullock in 2010 haar Oscar acceptance speech nadat ze het gouden beeldje van collega Sean Penn in handen kreeg gedrukt en het applaus langzaam verstomde. Een beetje een vreemde opmerking eigenlijk, want je zou eerder zo’n uitspraak verwachten van een actrice die al meerdere malen genomineerd is, zoals bijvoorbeeld Kate Winslet die het jaar ervoor eindelijk de Oscar voor beste actrice won. Sandra Bullock haalde met haar rol in ‘The Blind Side’ echter pas haar eerste Oscarnonimatie binnen en verzilverde deze meteen. Wellicht doelde ze op haar jarenlange carrière in Hollywood en de kassuccessen die al die tijd onopgemerkt aan de Academy voorbij gingen…

‘The Blind Side’ vertelt het waargebeurde verhaal van een Amerikaanse jongen uit de projects, een wijk in Memphis, waarin louter jongeren opgroeien voor wie geen andere toekomst is weggelegd dan in de criminaliteit of prostitutie of een vroege dood te sterven, hetzij door een overdosis, hetzij door moord. Michael Oher is zo’n kansarme tiener. Zijn drugsverslaafde moeder heeft hem in de steek gelaten en hij probeert zich met man en macht staande te houden. Hij overnacht waar hij maar kan, in de wasserette, waar hij zijn enige kleding wast, of in de gymzaal van de school. Wanneer zijn leven het pad kruist van dat van de rijke (en blanke) familie Tuohy, en dan met name moeder Leigh Anne (Sandra Bullock), keren zijn kansen enorm. Zonder erover na te denken neemt de besluitvaardige Leigh Anne de boomlange jongen in huis, geeft hem in eerste instantie de bank om op te slapen, maar richt al gauw een eigen slaapkamer in. “I’ve never had one before,” zegt hij daarop. “What, your own room?” vraagt Leigh Anne verbaasd. “A bed,” is zijn onthutsende antwoord. Als je op dat punt nog niet gepakt bent door de film kun je ‘m beter afzetten, maar de kans is groot dat je dan al aan het beeldscherm vastgeplakt zit.

Regisseur John Lee Hancock weet namelijk het inspirerende verhaal – hoe klef en sprookjesachtig het op papier ook mag klinken – op een volstrekt natuurlijke manier te brengen. Alles aan deze film overtuigt: het acteerwerk, de emoties van de spelers, de ontwikkeling van de karakters, de sportscènes  en het meeslepende verhaal; ‘The Blind Side’ is een oprecht positieve film, die echter de zwaardere thema’s niet uit de weg gaat. Voorspelbaar? Zonder meer, maar het mooie is dat je de hoofdrolspelers die verwachte goede afloop gewoon gunt.  Quinton Aaron is erg sterk in zijn vertolking van Michael Oher. Hij speelt met een perfecte terughoudendheid en zet uitstekend een kalme lobbes neer, voor wie maar een ding belangrijk is: familie. De scènes waarin hij met Jae Head, die zijn jongere ‘broertje’ S.J. speelt, te zien is zijn grappig en hartverwarmend. Het scenario laat vaak clichés achterwege; wanneer je bijvoorbeeld verwacht dat Leigh Anne’s beslissing problemen zal geven bij het gezin, pakt dit anders uit. Dat is verrassend, maar als je terugkijkt besef je pas dat het allemaal wel erg gemakkelijk ging. Dat je je daar tijdens de film niet aan stoort, is de verdienste van het fascinerende scenario en de uitstekende acteerprestaties. Sandra Bullock is bijzonder overtuigend als de recht op haar doel afstevende carrièredame die in alle situaties de touwtjes stevig in handen heeft. Door haar ad remme optreden doet haar personage wel wat denken aan Julia Roberts’ Erin Brockovich, misschien iets minder amusant.

In de rest van haar Oscarspeech besteedde Bullock aandacht aan haar concurrentes binnen de categorie en bedankte ze veel mensen. Het is typerend voor de actrice die bekend staat als warm en hartelijk. Of haar acteerprestatie in ‘The Blind Side’ dan ook echt zo geweldig was dat zij hiervoor een Oscar verdiend heeft, valt te bezien, want het hoofdpersonage in ‘The Blind Side’ bezit precies die kwaliteiten. En het is dus geen draai van 180 graden die de actrice heeft moeten doen om zich in de rol van Leigh Anne Tuohy in te leven. Maar haar bijdrage aan dit pleidooi dat het zich loont om te geven is absoluut de moeite van het kijken waard. Feelgood met een grote F.