The Blood of the Dinosaurs (2021)

Recensie The Blood of the Dinosaurs CinemagazineRegie: Joe Badon | 12 minuten | korte film, komedie | Acteurs: Holly Bonney, Tiffany Christy, Kyle Clements, Stella Creel, John Davis, Miles Hendler, Jeff Pearson, Christopher Ray, Kali Russell, Steve Smith, Vincent Stalba, Dan Wilder

‘The Blood of the Dinosaurs’ begint met een nogal aparte reconstructie van het laatste uur van de dinosauriërs, de imposante reptielen die miljoenen jaren lang de dominante levensvormen waren op aarde. Aan de hand van plastic speelgoeddino’s, wat huis- ,tuin- en-keukenvuurwerk en behoorlijk primitieve animatietechnieken, zien we hoe een meteoriet een einde maakte aan hun heerschappij.

Vervolgens belanden we midden in de kersteditie van ‘The Uncle Bobbo Show’, op het oog een mierzoet kinderprogramma, maar in werkelijkheid een show die nogal wat politiek incorrecte en pikante elementen bevat. De even excentrieke als griezelig aandoende host Uncle Bobbo geeft de jonge kijkers en toehoorders een natuurkundig en historisch lesje over de herkomst van het wonderlijke heilmiddel olie. Het klassieke kerstverhaal wordt vakkundig verhaspeld tot een ijzersterke parodie die de Amerikaanse conservatieve beweging, de vele militant-christelijke zeloten in het ‘land van de onbegrensde mogelijkheden’ en de fossiele brandstoflobby stevig door de sarcastische mangel haalt.

Van een duidelijke stilistische of narratieve structuur is verder niet echt sprake. ‘The Blood of the Dinosaurs’ is een bont en absurdistisch allegaartje dat horrorelementen combineert met uitbundige satire, droogkomische humor, sanguine parodieën op bekende filmklassiekers en hectische visuele compilaties. Als deze korte film een persoon zou zijn, zou het een klassieke ADHD’er zijn. Waarschijnlijk is dit abstracte en chaotisch aandoende kruitvat van artistieke ideeën niet iedereens pakkie-an. Maar voor de liefhebbers van onorthodoxe en creatieve filmkunst met een scherp komisch randje, is het zonder meer een intrigerend werkstukje.

Frank Heinen