The Boat (2018)

Recensie The Boat CinemagazineRegie: Winston Azzopardi | 85 minuten | thriller | Acteurs: Joe Azzopardi

Een film waarin een man op een boot zit die mogelijk behekst is: dat is in het kort de synopsis van ‘The Boat’. Met deze simpele beschrijving kun je een hoop interessants doen. Regisseur Winston Azzopardi slaagt erin om met minimale middelen het maximale effect te behalen. Hoewel ‘The Boat’ niet zonder gebreken is, kun je niets anders dan respect hebben voor de makers ervan.

In ‘The Boat’ ontmoet je een naamloze zeiler (Joe Azzopardi, de zoon van de regisseur). Deze man stuit tijdens een vaartochtje met zijn kleine sloep op een verlaten zeiljacht. De man besluit het verlaten schip te betreden en te kijken of er wellicht iemand aan boord is. Een foute beslissing, want al snel valt de deur in de kajuit dicht en wordt onze held opgesloten. Tot overmaat van ramp is de boot ook lek geraakt door een aanvaring. Terwijl de man zich uit zijn benarde positie tracht te bevrijden, vaart het jacht stuurloos door.

‘The Boat’ is een bijzondere film. Zo wordt er amper gebruikgemaakt van een soundtrack. Er is veel plek voor stilte ingeruimd. Ook de hoofdpersoon heeft nauwelijks tekst. Het merendeel van de tijd kijk je naar een man die tot het uiterste wordt gedreven en in zijn eentje op zoek moet naar een oplossing om uit zijn benarde positie te komen. Op de achtergrond heeft het schip met stormen te maken.

De kracht van ‘The Boat’ is de desolate sfeer en de zweem van mysterie die rond deze film hangt. De finale roept bijvoorbeeld heel wat vragen op. Ook de achtergrond van de naamloze man wordt niet uitgelicht en over de geschiedenis van de spookboot blijf je ook in het ongewisse.

Winston Azzopardi heeft een spannende film ingeblikt die tussen verschillende genres in manoeuvreert. ‘The Boat’ is deels thriller, deels drama, deels rampenfilm en deels horror. Voor elk wat wils, maar tegelijkertijd ook voor een zeer select publiek.

Bioscooprelease: 6 juni 2019
DVD-release: 18 oktober 2019