The Boss Baby: Family Business (2021)

Recensie The Boss Baby: Family Business CinemagazineRegie: Tom McGrath | 108 minuten | animatie, komedie, familie | Nederlandse stemmencast: Buddy Vedder, Guido Weijers, Elise Schaap, Anna Drijver, Hajo Bruins, Matheu Hinzen, Imaani Oosterhuis | Originele stemmencast: Alec Baldwin, James Marsden, Amy Sedaris, Ariana Greenblatt, Jeff Goldblum, Eva Longoria, James McGrath, Jimmy Kimmel, Lisa Kudrow, Raphael Alejandro, Serenity Reign Brown, David Soren, Nicholas Gist, James Ryan, David P. Smith, Nova Reed, Molly K. Gray, Ashlyn Lundahl, Dave Needham, Tom McGrath

Eén van de onverwachte animatiesuccessen uit 2017 was ‘The Boss Baby’, uit de stal van DreamWorks. De jeugdige doelgroep liep weg met de in driedelig grijs gestoken dreumes die op een geheime missie wordt gestuurd om de baby’s van de wereld te beschermen tegen het kwaadaardige Puppy Corp, dat van plan is een puppy te creëren die nooit oud wordt en dus zo de plek van het lievelingetje binnen het gezin kan overnemen van het jongste kind. Dit knotsgekke verhaal werd verteld vanuit het perspectief van de oudere broer van Boss Baby Ted, de zeven jaar oude Tim, die moeite heeft met het feit dat zijn familie meer aandacht heeft voor de baby dan voor hem. Aan de basis van de film ligt de gelijknamige boekenreeks van Marla Frazee. Met een opbrengst van bijna 530 miljoen dollar lag het voor de hand dat er, nadat er eerder een tv-serie op Netflix verscheen, een vervolgfilm zou komen en die is er nu met ‘The Boss Baby: Family Business’ (2021). Wordt hier een succesformule verder uitgemolken of kan ‘Family Business’ zich meten met zijn voorganger? Wat in elk geval in het voordeel van deze sequel spreekt is dat vrijwel alle betrokkenen (cast & crew) van het eerste deel ook nu weer van de partij zijn. Dat betekent niet alleen dat regisseur Tom McGrath en scenarioschrijver Michael McCullers er weer bij zijn, maar ook stemacteurs Alec Baldwin, Jimmy Kimmel en Lisa Kudrow op herhaling gaan. Ook in de Nederlandse versie keren Guido Weijers en Buddy Vedder terug.

De gebeurtenissen in ‘Family Business’ spelen zich een paar decennia na die van de eerste film af. Tim en Ted zijn inmiddels volwassen mannen, maar leven compleet verschillende levens. Tim is een huisvader die het kind in hem nog altijd niet heel losgelaten. Hij heeft met zijn vrouw Carol twee dochters, de zevenjarige Tabitha en baby Tina. Het contact met zijn broer Ted, inmiddels een roemruchte zakenman met geen enkele herinnering aan zijn merkwaardig verlopen jonge jaren, is behoorlijk verwaterd. Maar Tims dochter Tabitha, die zich steeds vaker schaamt voor de spielerei van haar vader, heeft grote bewondering voor haar succesvolle oom. Ze zet alles op alles om net zo succesvol te worden als hij, iets wat vanuit haar school sterk gestimuleerd wordt. De kleine Tina blijkt net als haar oom een geheim agent van Baby Corp te zijn die met een speciale missie gekomen is: ze moet haar vader en haar oom weer bij elkaar brengen om gezamenlijk het hoofd van de school, een slijmerige technocraat genaamd dr. Armstrong, in de gaten te houden. Hij blijkt snode plannen te hebben, waarbij hij moderne technologie inschakelt om de macht over de ouders van zijn leerlingen over te nemen en zo een babyrevolutie te ontketenen. Tina gebruikt een handig hulpmiddel van Baby Corp om haar vader en oom te laten verjongen en als respectievelijk zevenjarige en peuter te infiltreren in de school en Armstrong af te stoppen.

‘Family Business’ neemt, net als zijn voorganger, veel hooi op zijn vork, waardoor het geheel rommelig en onnodig complex overkomt. En dat terwijl de film een aantal best interessante invalshoeken heeft die tot nadenken stemmen. De hyperambitieuze leerfabriek van Dr. Armstrong, waar van piepjonge kinderen al het uiterste gevraagd wordt, is een afgeleide van de bikkelharde prestatiesamenleving waar onze maatschappij steeds meer in veranderd. Nog treffender is het beeld dat Armstrong volwassenen in zombies wil veranderen via een app op hun mobiele telefoon. Worden we daar even met de neus op de feiten gedrukt! Die speldenprikjes aan maatschappijkritiek zit verstopt in een knotsgek en ingewikkeld plot met zeker enkele grappige momenten maar waarin helaas maar weinig ruimte is voor emotionele binding met de personages. Slechts een enkel moment, met name in de dynamiek tussen Tim en zijn oudste dochter, wordt ons gevoel bespeeld. Wanneer Tim voor de missie verjongd wordt tot de leeftijd van Tabitha, leren de twee elkaar beter begrijpen. De mooiste scène is de muzikale fantasie waarin de jeugdige Tim Tabitha leert dat plezier maken waardevoller is dan altijd maar willen presteren. De makers durven hier bovendien een andere animatiestijl toe te passen, wat verfrissend werkt. De stemmencast is voor deze film uitgebreid met onder anderen Amy Sedaris als Boss Baby Tina en Jeff Goldblum als de maniakale Dr. Armstrong; fijne aanvullingen die de film net even dat beetje extra geven.

‘The Boss Baby: Family Business’ lijkt in heel veel opzichten op zijn voorganger, met een knotsgek plot, een hilarische achtervolging, een heerlijk demonische mad scientist als schurk en genoeg kolderieke lolligheid om in elk geval de jongste kijkers volop plezier te bieden. Heel af en toe sijpelt er een diepere laag door, bijvoorbeeld wanneer er sociale kritiek geleverd wordt of in de spaarzame momenten tussen vader en dochter die onze emoties bespelen. Net te weinig om deze film boven de middelmaat te laten uitsteken, maar vermakelijk genoeg voor een uitje met het gezin.

Patricia Smagge

Waardering: 3

Bioscooprelease: 21 juli 2021