The Boston Strangler (1968)

Regie: Richard Fleischer | 116 minuten | drama, thriller, misdaad, geschiedenis | Acteurs: Tony Curtis, Henry Fonda, George Kennedy, Mike Kellin, Hurd Hatfield, Murray Hamilton, Jeff Corey, Sally Kellerman, William Marshall, George Voskovec, Leora Dana, Carolyn Conwell, Jeanne Cooper, Austin Willis, Lara Lindsay, George Furth, Richard X. Slattery, William Hickey, Eve Collyer, Gwyda Donhowe, Alex Dreier, John Cameron Swayze, Shelley Burton, Elizabeth Baur, James Brolin, George Tyne, Dana Elcar, William Taylor, Carole Shelley, Karen Ericson, Enid Markey, Dorothy Blackburn, Almira Sessions, Isabella Hoopes, Richard Krisher, Arthur Hanson, Walter Klavun, Tim Herbert, Mat Bennett, Penny Williams, Janis Young, George Fisher, David Lewis, Pam McWyler, Greg Benedict

‘The Boston Strangler’ is een film over een seriemoordenaar die huishield in het Boston van begin jaren 60. De eerste helft van de film richt zich op de brute moorden en het traag verlopende onderzoek van de politie, terwijl het tweede deel gaat over de moordenaar zelf en de band die ontstaat tussen hem en de man die hem moet oppakken. Knappe film, enigszins gedateerd, vooruitstrevend, serieus van toon en vol met kunstzinnig camerawerk.

‘The Boston Strangler’ is een vooruitstrevende film. Zo richt regisseur Fleischer zich niet alleen op het afschuwelijke werk van de seriemoordenaar, maar ook op de innerlijke emoties van de gejaagde en de politiemensen die hem in de kraag moeten vatten. Het laatste gedeelte van de film is zelfs een ongebruikelijk kijkje in de psyche van de vermeende moordenaar, Albert DeSalvo. Vooruitstrevend zijn voorts de emancipatoire thema’s die Amerika in de jaren 60 bezighielden (zoals de benarde positie van de zwarte bevolking) die Fleischer in zijn film verwerkt. In hun jacht op de moordenaar suggereert een aantal politiemensen dat de moordenaar homoseksueel is en er volgt een scène in een homobar, waar drie mannen openlijk uitkomen voor hun geaardheid: niet erg gebruikelijk in 1968.

Ondanks het relatief eenvoudige verhaal zorgt de sterke cast ervoor dat ‘The Boston Strangler’ een boeiende film wordt. Let bijvoorbeeld op een aantal aardige bijrollen van mensen die in latere films faam verwierven, zoals Murray Hamilton (de burgemeester van het stadje Amity Island in ‘Jaws’) of James Brolin (‘The Amityville Horror’, 1979) in een vroege rol. Het zijn echter Henry Fonda, Tony Curtis en in zekere zin, George Kennedy, die het geheel dragen. Curtis (‘The Persuaders!’) komt goed uit de voeten als de nerveuze DeSalvo, die met zijn charmes vele vrouwen op het verkeerde been zet, met alle gevolgen van dien. Enig nadeel is dat je niet echt bang wordt van het babygezicht van Curtis. Fonda (‘The Wrong Man’) toont met zijn rol van onderzoeksleider Bottomly aan dat hij behoort tot de grote Hollywood-acteurs. Alles ziet er perfect uit! Bovendien geeft hij een sociaal gezicht aan het vak van politierechercheur én zijn benadering van de vermeende moordenaar. De corpulente Kennedy (‘Airport’) is, zoals vaker, een baken van rust die moeiteloos in dienst speelt van de hoofdrolspelers.

‘The Boston Strangler’ is echter ook de film van het aparte camerawerk. Regisseur Fleischer (‘Tora! Tora! Tora!’) maakt veelvuldig gebruik van split screens: zo vaak dat Brian De Palma er jaloers van zou worden. Talloze split screens kunnen voor sommige mensen ook irritatie opwekken. Fleischer speelt daarentegen ook met beeld, met wat de kijker ziet. Bijvoorbeeld wanneer Albert DeSalvo zich met zijn vrouw in een lege, witte ruimte van een sanatorium bevindt: bizarre scènes! Indrukwekkend voor die tijd. Noemenswaardig zijn ook de flashbacks van DeSalvo aan het einde van de film, waarin hij met zijn ondervrager letterlijk samen terugkeert naar plekken uit het begin van de film.

‘The Boston Strangler’ is een film met goede acteurs en een spannend verloop. Het geheel is enigzins gedateerd, maar dit kan je ook bezien als nostalgische charme. Interessante opbouw van het verhaal, waarbij de kracht vooral in het eerste gedeelte van de film ligt. Het laatste deel, waarin je kennismaakt met de mens DeSalvo, kan langdradig overkomen. Hoe dan ook een aanrader.

Robbert Bitter