The Bow – Hwal (2005)

Regie: Kim Ki-duk | 90 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Jeon Sung-hwan, Han Yeo-reum, Seo Ji-seok, Jeon Gook-hwan, Kim Il-tae, Jang Dae-sung, Cho Suk-hyun, Kong Yoo-suk, So Jae-ik, Shin Taek-gi, Kim Myung-hoon, Lee Jong-gil, Kim Ye-gi, Pyo Sang-woo, Kang Eun-gyu, Bae Do-yun, Lee Moo-nam, Jung Mong-eun, Kim Boo-hyung, Kim Young-jin

Een oudere, sober levende man gebruikt een traditioneel wapen om de modern geklede bezoekers van zijn vissersboot weg te houden bij een bekoorlijk jong meisje. De bezoekers zijn handtastelijk, het meisje is weerloos en de oudere man de vaderlijke beschermer. Als de rust is weergekeerd bespeelt de man zijn boog als muziekinstrument; het meisje kijkt toe.

Het zijn beelden die weinig aan het toeval overlaten: traditie versus moderniteit, oerwaarden tegenover moreel verval. De boog smeedt in ‘Hwal’ (‘The Bow’) een mystieke band tussen de man en het meisje, nog het meest tot uiting komend in de seances die de twee voor hun gasten houden. Het meisje zit daarbij op een schommel, wordt een drietal keren beschoten door de oudere man – die het heen en weer wiegende wicht maar net weet te missen – en fluistert hem daarna de uitkomst van een toekomstvoorspelling in. De sportvissers op de boot kijken verbijsterd toe en laten het wel uit hun hoofd toenadering te zoeken.

Toch komt er een moedige jongeling in het spel die de rituele rust waarin de twee leven weet te verstoren; dat is niet eens het gevolg van zijn eigen handelen, maar van dat van het meisje, dat haar ontluikende seksuele macht aanwendt om zichzelf te ontdekken. Het is het gebruikelijke gedrag van een puber die zich aan de ouderlijke macht probeert te ontworstelen. Tussen het meisje en de oudere man speelt echter meer dan een vader-kindrelatie en daar komt de controverse om de hoek kijken. De man en het meisje hebben een grote lotsverbondenheid, maar de vaderlijke liefde is niet zo belangeloos als die wordt geacht te zijn. Dit gegeven wordt door Kim Ki-duk subtiel uitgewerkt en afgerond, waarbij de boog een centrale rol blijft vervullen. De oudere man krijgt langzaamaan wat zwartere kanten, terwijl het meisje haar lot in eigen hand neemt, essentieel naar later blijkt in de ontwikkeling van hun relatie, waarbij mystiek het uiteindelijk wint van aardse strijd, maar de onverenigbaarheid van de twee begrippen toch brokken maakt. De kernrollen worden door Jeon Sung-hwan en Han Yeo-reum mooi en zonder opsmuk vertolkt; de bijrollen zijn zwakker ingevuld en vallen ietwat uit de toon. ‘The Bow’ mist het doel echter niet.

Jan-Kees Verschuure