The Boy in the Striped Pyjamas (2008)

Regie: Mark Herman | 94 minuten | drama | Acteurs: Asa Butterfield, Jack Scanlon, David Thewlis, Vera Farmiga, Amber Beattie, Rupert Friend, Sheila Hancock, Richard Johnson, Cara Horgan, David Hayman, Jim Norton, László Áron, Attila Egyed, Béla Fesztbaum, Gábor Harsai, Zsuzsa Holl, Henry Kingsmill

Oorlogsfilms, een genre apart. Wat zijn er veel gemaakt, met name over WOII – daar kan je dus haast niet meer origineel in zijn, zou je denken. Veel films haken in op de erge gebeurtenissen, gezien vanuit het oogpunt van vooral de Joodse bevolking. Verhalen over hoe het was vanaf de andere kant – en dan niet meteen Hitler zelf – zijn wat minder vaak te vinden. ‘The Boy in the Striped Pyjamas’ neemt een middenweg en vertelt het verhaal van een Duits jongetje, Bruno, dat bevriend raakt met het Joods jongetje Schmuel dat zich in een concentratiekamp vlak achter zijn huis bevindt.

De film is vooral gericht op wat oudere kinderen, maar ook volwassenen zullen de film zeer kunnen waarderen. Asa Butterfield, die de rol van Bruno op zich neemt, laat zien dat hij veel potentie heeft om een groot acteur te worden. Deze nieuwkomer vult zijn rol met de nodige naïviteit en kinderwijsheden en laat langzaam de groei zien die hij doormaakt als hij de waarheid ontdekt over zijn vader en de Jodenvervolging. Schmuel wordt gespeeld door Jack Scanlon, een even groot talent als zijn kleine tegenspeler.

‘The Boy in the Striped Pyjamas’ heeft naast het acteertalent nog twee sterke punten. Ten eerste is geen enkel karakter helemaal goed of helemaal slecht – dat geldt met name voor de Duitse personages. Dit geeft meer diepgang en geloofwaardigheid aan het verhaal. Het tweede punt is dat het doorspekt is met dramatische ironie: als kijker weet je meteen wat er aan de hand is als er zwarte rook en stank uit een schoorsteen komt, maar toentertijd waren slechts enkele hooggeplaatste soldaten hiervan op de hoogte. Alles moest geheim blijven, ook voor vrouw en kinderen. Dat hele proces wordt in de film ook nog eens duidelijk gemaakt waardoor er ook enige sympathie wordt gewekt voor de ‘normale’ Duitse bevolking. ‘

The Boy in the Striped Pyjamas’ is erg goed in het losmaken van emoties bij de kijker en speelt vooral op het gevoel. Wanneer men daar echter doorheen kijkt wordt duidelijk dat het verhaal lang niet zo sterk is, zeker niet gezien de lengte van ruim anderhalf uur. Toch blijft de kijker geboeid kijken naar het hartverscheurende verhaal van een onmogelijke vriendschap. ‘The Boy in the Striped Pyjamas’ is een waar emotioneel hoogtepunt. Dat iedereen bekakt Brits praat in plaats van Duits is dan onbelangrijke kritiek.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 8 januari 2009