The Boy Next Door (2015)

Regie: Rob Cohen | 91 minuten | thriller | Acteurs: Jennifer Lopez, Ryan Guzman, Ian Nelson, John Corbett, Kristin Chenoweth, Lexi Atkins, Hill Harper, Jack Wallace, Adam Hicks, François Chau, Bailey Chase, Kent Avenido, Travis Schuldt, Brian Mahoney, Raquel Gardner, Kari Perdue, Chad Bullard, Forrest Hoffman, Brandon Rush

Regisseur Rob Cohen vergaarde roem met actiefilms als ‘xXx’  en ‘The Fast And The Furious’. Op een gegeven moment werden zijn films steeds minder en verloor Hollywood de interesse in hem. Na dure flops als ‘Stealth’ en ‘The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor’ leek het alsof het gedaan was met deze cineast. Niet dus, want Cohen filmt gewoon lekker door. Dit keer opereert hij in het thrillergenre. Na het middelmatige ‘Alex Cross’ uit 2012 probeert hij het nu met het J-lo vehikel ‘The Boy Next Door’.

In ‘The Boy Next Door’ speelt Jennifer Lopez de rol van Claire. Deze bedrogen vrouw probeert zo goed mogelijk met haar vreemdgaande man om te gaan omwille van hun zoon. Als vader en zoon een weekendje weggaan, vindt Claire troost in de armen van de twintigjarige buurjongen Noah (Ryan Guzman). Wanneer ze probeert een einde te maken aan de verboden relatie ontstaan de problemen. Noah is geobsedeerd door haar en zet alles op alles om bij haar te zijn.

J.Lo richt zich de laatste jaren voornamelijk op haar muziekcarrière en doet er af en toe ‘een filmpje bij’. Deze film is voor haar gemaakt, want ze vertolkt de hoofdrol en mag laten zien dat ze er op haar 45e nog erg goed uitziet. Als tegenwicht is de een jaar oudere Kristin Chenoweth gecast. Deze dame oogt een stuk minder jeugdig en zet La Lopez nog meer in het zonnetje. De film is als erotische thriller in de markt gezet en de seksscène tussen J. Lo en Guzman moet het hoogtepunt (letterlijk) van deze thriller vormen.  De klinisch geschoten scène zal niet veel mensen onrustig maken. In een latere scène met een andere actrice is veel meer te zien.

‘The Boy Next Door’ is een hopeloos gedateerde film vol onwaarschijnlijkheden. Zo is Guzman totaal niet geloofwaardig als twintigjarige en reageren de personages buitensporig op elkaar (liefde wordt in één keer haat en vice versa). Het gedweep met filosofie levert een tenenkrommende scène op waarin over een “eerste druk van de Illias”  wordt gesproken. De groteske finale valt volledig uit de toon. Daarnaast is de spanningsopbouw erg slap. Cohen en de cast slagen er niet in om een spannende sfeer op te roepen. Dit is lopende bandwerk. Verder is Lopez erg mat. Ze acteert niet slecht, maar haar muizige personage is ronduit saai. In haar muziekvideo’s presenteert ze zich als een diva, maar in haar films zet ze meestal introverte, onopvallende types neer. Haar starpower wordt niet benut.

Het feit dat een man de stalker is, is het enige verfrissende aan deze muffe, zouteloze thriller.

Bioscooprelease: 12 maart 2015