The Boy Who Harnessed the Wind (2019)

Recensie The Boy Who Harnessed the Wind CinemagazineRegie: Chiwetel Ejiofor | 113 minuten | biografie, drama | Acteurs: Chiwetel Ejiofor, Maxwell Simba, Felix Lemburo, Robert Agengo, Fiskan Makawa, Aïssa Maïga, Fredrick Lukhere, Hestingzi Phiri, Rophium Banda, Philbert Falakeza, Samson Kambalu, Raymond Ofula, Noma Dumezweni

Malawi 2001. Hoewel klimaatverandering nog niet echt tot de wereld is doorgedrongen, zucht het dorpje Wimbe al onder de droogte. De oogst dreigt te mislukken, eerst door te veel water, dan door te weinig. Ook het gezin van de jonge William Kamkwamba heeft het zwaar. William kan door geldgebrek niet naar school en zijn zus Annie dreigt het huis te ontvluchten. Gelukkig kan William wel naar de schoolbieb, en daar vindt hij inspiratie om Wimbe voor eens en altijd uit de problemen te helpen.

In het op ware gebeurtenissen gebaseerde Netflix-drama ‘The Boy Who Harnessed the Wind’ volgen we William in zijn queeste. Het idee is om een waterpomp te maken, aangedreven door een windmolen. Voor het zover is moet William eerst iedereen zien te overtuigen, zijn eigen vader voorop. Die moet namelijk zijn fiets opofferen om de molen aan de praat te krijgen.

‘The Boy Who Harnessed the Wind’ vertelt een actueel verhaal met een heldere boodschap. Dat klimaatverandering consequenties heeft en dat Afrika het meest gebaat is bij scholing. Dit verhaal komt tot ons in prachtige beelden van het Afrikaanse landschap, een enkele keer met de goddinnelijke stem van Ouomou Sangaré op de achtergrond. Wat kan er dan nog mis gaan?

Een boel. Het langspeeldebuut van acteur en regisseur Chiwetel Ejiofor loopt over van Afrikaanse clichés. Het gescharrel op de vuilnisbelt, de krakkemikkige radiootjes, de alom zoemende vliegen, de sjamaanachtige figuren, het gehol door de straten bij maatschappelijke onrust, het spontaan in zang en dans uitbarsten bij iedere meevaller. Het clichématige geldt ook voor de karakters. De familie Kamkwamba komt zo uit een Disneyfilm, terwijl andere personages tegen het karikaturale schurken.

Storender nog zijn de belabberde dialogen. Dat personages Engels en Nyanja door elkaar gebruiken lijkt nog wel authentiek. Maar verder zijn die dialogen houterig, onnatuurlijk en worden ze vooral gebruikt voor mededelingen aan de kijker. Vreemde gesprekken levert dat op, zoals wanneer een vriend van William naar diens zus wijst en iets zegt in de trant van ‘hey, dat is je zus’. Voor de kijker fijn om te weten, maar je mag hopen dat William zijn eigen zus herkent.
Al bij al is ‘The Boy Who Harnessed the Wind’ een typisch geval van net wel of net niet. Urgent, met mooie plaatjes en een duidelijke boodschap. Maar ook naïef, sentimenteel en meer Disney dan Netflix.

VOD-release: 1 maart 2019 (Netflix)